Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 20, 2013

Entri takde tajuk

Semalam, ketika mencari baju tidur untuk anak-anak, kakak tiba-tiba menyoal.

Kakak   : Ummi, kita nak naik atas ye? (bilik tidur atas maksudnya)
Ummi    : Ye kakak, kenapa?
Kakak   : Abah naik sekali tak?
Ummi    : Abah naik kemudian. Abah kan tengah basuh pinggan.
Kakak   : Sian abah. Ummi tak tolong abah ke?
Ummi    : Bukan Ummi tak nak tolong, tapi kan kakak dah nak tidur.
Kakak   : Tak pe la. Ummi tolong abah dulu, nanti kita naik la sama-sama.
Ummi    : Kakak, sekarang dah pukul 10. Kakak, adik ngan Seena kena tidur. Esok kan nak sekolah. Nanti
               Ummi tolong abah. Tidur dulu ye... Pergi salam abah dulu, ajak adik sekali ye.
Kakak   : Ok...

Sekarang memang kakak dah pandai bertanya itu dan ini, sebab dan musabab malah soalan yang kadang-kadang tak terjangkau. Fikirannya sudah nampak matang berbanding dulu. Syukur Alhamdulillah.

Mungkin selama ni dia selalu tengok abah ditinggalkan tatkala kami empat beranak masuk ke bilik tidur. Memang abahnya jugalah penyelesai kepada kerja-kerja rumah yang terpaksa Ummi tinggalkan bila mengejar waktu tidur mereka. Setiap malam Ummi memastikan tiga anak dara ni tidur selewatnya 10.30 malam selepas melakukan sedikit ulangkaji pelajaran. Kebiasaannya jam 9.30 malam memang Ummi dah angkut diorang naik atas.

Dulu sebelum ada jadual harian, agak kelam kabut sikit. Malah kami tak boleh fokus bilamana melaksanakan sesuatu. Mana nak buat kerja rumah, mana nak membuat aktiviti atau ulangkaji dengan anak-anak dan 1001 perkara lain yang perlu diuruskan. Jadi, Ummi syorkan kepada ibu bapa lain untuk membuat satu jadual rutin yang fleksibel supaya urusan harian lebih teratur. Janganlah ketat sangat jadualnya sampai tak boleh diubah pula, ikutlah keadaan semasa. Walaupun anak-anak masih kecil, jadual ini sedikit sebanyak mendisiplinkan mereka dan kita juga.

Sekarang pun kami masih terkial-kial menguruskan aktiviti harian tapi kami akan tetap berusaha untuk menjadi yang terbaik, insyaAllah..

No comments: