Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 24, 2015

Semangat baru!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah... biarpun cuaca panas telah melanda Malaysia tapi anak pokok labu ini benar-benar memberikan semangat baru untuk terus mencuba berbakti kepada tanah. Moga semangat ini tidak luntur.

Anak pokok labu yang terus membesar dalam cuaca panas terik.
Tengok tu, anak pokok labu yang dalam polibeg ni terus membesar dengan jayanya di celah-celah pohon bunga raya. Awal pagi sebelum balik kampung sempena cuti Tahun Baru Cina (19-22 Februari 2015), abah sempat mengubahnya. Secara jujur, balik kampung kali ni lain sedikit rasanya sebab asyik teringat hidup ke tidak anak pokok labu ni. 

Ini merupakan kali pertama Ummi cuba tanam pokok labu, itu pun abah campak-campak gitu je bijinya. Balik daripada kampung hari tu, bila belek-belek pokok yang ada rupanya kat dalam pasu bunga dan pasu pokok kesum pun ada tumbuh juga. Kemain lagi tumbuhnya cik labu ni, harap-harap hasilnya membanggakan. 

Semenjak anak labu ni tumbuh, habis Ummi geledah cik Google untuk mendapatkan info. Ada yang tanam dalam pasu dan ada pula yang siap buat batas. Pokok labu ni menjalar dan amat sesuai tumbuh di tanah tapi kekangan tanah, waktu dan ruang telah membuatkan penanamannya dipelbagaikan mengikut keadaan yang sesuai. Senang kata, pekebun sekarang lebih kreatif untuk berkebun. Jangan pelik kalau ada yang tanam pokok dengan kaedah terbalik. Haaa... yang ni memang menarik kaedahnya dan Ummi berazam untuk mencubanya suatu hari nanti. 

Selepas seminggu abah campak biji labu ke dalam polibeg, inilah hasilnya.
Masa mula-mula pokok labu ni bertunas, perasaan teruja tu tak dapat digambarkan. Setiap hari rasa tak sabar nak balik rumah secepatnya. Malah tiap hari juga berangan lepas Subuh nak terus siram pokok-pokok yang ada di rumah.

*Sekarang ni anak-anak labu tu dah dipindahkan ke tanah di belakang rumah malah ada juga di dalam bekas lain. Kita tengok nanti hasil yang mana lagi memberangsangkan ye...

No comments: