Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 4, 2015

Catatan untuk anak-anak perempuan Ummi

Anak-anak Ummi...

Pagi tadi Ummi dikejutkan dengan berita perginya seorang gadis cantik yang dikelar oleh seorang lelaki di tepi Lebuhraya plus, R&R Bukit Gantang. Itu pun abah yang bagitau, agak ketinggalan Ummi ni dengan berita semasa kerana 4 hari cuti yang lalu amatlah sibuknya.

Tak sempat pun nak tengok Facebook, WhatssApp apatahlagi baca suratkhabar... Oh ya, kita bacakan dulu Al Fatihah dan doakan supaya arwah kakak Nur Syuhada tenang dalam rahmat Allah. Tabahlah keluarganya.

Anak-anak Ummi... berita tu sangat terkesan kepada Ummi. Kamu 4 beradik semuanya perempuan, susah payah membesarkan kamu hanya Ummi dan Abah yang tahu. Ramai yang cakap senang je jaga anak perempuan, tak macam lelaki... Allahhuakbar, mudahnya kata-kata mereka... Ya, walaupun adakalanya payah nak bercerita tapi Ummi cuba anggap kata-kata mereka sebagai doa.

Ummi pernah terbaca tapi tak tahu kesahihannya... Anak perempuan payah untuk dijaga tapi senang dididik manakala anak lelaki senang dijaga tapi susah dididik. Wallahhua'lam... Malah sudah beberapa kejadian pernah berlaku, ianya hampir sama. Orang yang tak dikenali selalu tegur Ummi bilamana diorang nampak anak-anak Ummi semuanya perempuan. Kata mereka, besar pahalanya menjaga anak-anak perempuan. InsyaAllah syurga buat Ummi dan Abah. (Buat mereka yang ada anak lelaki jangan terasa ye sebab catatan Ummi kali ni hanya menjurus kepada pengalaman sendiri). Semua anak yang kita ada adalah penghubung kita dengan Allah dan jambatan untuk ke syurga, InsyaAllah...

Berbalik kepada kejadian tersebut... Ummi hanya mampu tersenyum bila mendengar doa-doa mereka. Anak-anak Ummi tahu tak, kejadian semalam ketika di Petronas masa kita berhenti untuk tukar pakaian dan solat benar-benar buat Ummi terkesan. Dah beberapa kali orang cakap benda yang sama pada Ummi. Tentu ada sebabnya kan. Maka, terbang jauhlah fikiran Ummi. 

Dalam keadaan Husna sekarang, kesabaran Ummi benar-benar diuji. Sungguh, banyak kali airmata Ummi tumpah. Allahhuakbar. Cuma sekarang Ummi sedikit tenang bilamana tiba-tiba Ummi terfikir, anak-anak Ummi ni jambatan untuk Ummi dan Abah kejar syurga Allah. Ujian ni sangat sikit tapi kenapa Ummi dan Abah tak setabah orang lain. Sebenarnya Ummi yang lemah. Ummi yang jahil. Ummi yang tak sabar. Ummi tak sepenuhnya redha. Ummi redha dapat anak semuanya perempuan tapi Ummi tak sepenuhnya redha menerima kepayahan membesarkan kalian. Lagipun, tentu Allah nak dengar Ummi dan Abah merintih pada Allah kan....

Anak-anak yang dikasihi... membesarlah kalian dalam rahmat Allah hendaknya. Jagalah diri dan maruah sebaik mungkin. Masa kecik bolehlah Ummi dan Abah monitor depan mata tapi bila dah besar hanya Allah tempat sandaran. Malah, sekarang pun Ummi terpaksa berusaha meyakinkan diri sendiri bahawa kalian baik-baik sahaja semasa di sekolah dan taska. Biarlah Allah yang menjaga kamu kerana kalian hanya pinjaman buat Ummi dan Abah. Kalau memikirkan keselamatan kalian yang jauh di mata kami, tak terjangkau risaunya. Macammana kamu naik van sekolah, macammana kamu berada di dalam kelas.. hanya Allah yang tahu sayang...

Ummi doakan yang baik-baik buat kalian dunia dan akhirat. Belajar pandai-pandai, jadi anggota masyarakat yang baik, teguh iman kepada Allah serta ditemukan jodoh yang baik bila dah besar nanti. Ingat tau, nak cari lelaki yang baik bukan senang tapi Ummi berdoa daripada sekarang supaya kalian dapat jodoh yang mencintai Allah supaya dia dapat menjaga kamu nanti.

Jagalah adab terutamanya dengan lelaki... bila kita jaga adab insyaAllah kita akan dihormati...

No comments: