Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 14, 2011

Antara akhlak kita dan akhlak Rasulullah...

Saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya dan suami dapat pagi semalam melalui Radio IKIM. Saya lupa betul nama ustaz tu tapi saya sangat pasti beliau ialah adik kepada arwah Ustaz Asri Rabbani.

Katanya, ujian yang menimpa kita kini hanyalah sangat sedikit berbanding ujian yang diterima oleh Rasulullah s.a.w. Kita sebenarnya kurang bersabar dengan ujian2 kecil tu. Walhal Rasulullah dulu walau seteruk mana pun diuji Baginda tetap sabar dan menjaga akhlaknya. Kisah Baginda selalu dilempar dengan najis, diletakkan halangan seperti ranting2 kayu dan sebagainya ketika pergi ke masjid untuk menunaikan solat amat biasa kita dengar. Tetapi kita jarang untuk mengambil iktibar daripadanya. Sehinggalah pada suatu hari, halangan2 yang biasa ditempuhinya tiada, Baginda merasa sangat pelik. Rupa2nya wanita yang selalu menghalang perjalanan Rasulullah itu sedang sakit. Baginda tidak teragak2 untuk menziarahi wanita terbabit tanpa rasa sedikit dendam atau marah pun.

Saya malu betul pagi semalam. Agaknya kalaulah terjadi kepada kita, mesti wanita terbabit dah kena pukul. Sedangkan Baginda sangat berlainan, jauh bezanya akhlak kita dengan akhlak Rasulullah. Kita dengan bangganya mengatakan kita cintakan Baginda, tetapi kita tidak mengikuti jejak langkahnya. Alangkah malunya kita sebagai umat Islam. Bukankah kebaikan itu akhirnya akan terbalas dengan kebaikan juga...

Saya suka mengingatkan diri sendiri dan kawan2 juga supaya sentiasalah kita menjaga akhlak kita kerana ketinggian akhlak yang kita tunjukkan akan membuatkan orang lain terbuka hatinya untuk melakukan kebaikan juga walaupun mengambil masa yang lama. Hanya kesabaran yang menjadi kekuatan. Marilah kita berazam dan berusaha untuk meninggikan kebaikan akhlak kita.

No comments: