Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 20, 2012

Hal2 kematian 1

Assalamua'laikum...

Lama dah tak bersiaran, huhuuuu.... Sibuk lately ni, ape nak dikatakan. Tapi Alhamdulillah kita sekeluarga sihat. Melihat anak2 ummi sihat dan berada di depan mata membuatkan ummi terus bersemangat meneruskan hari2 yang mendatang. Tatkala melihat suami, hati berbunga bahagia...

Syukur dengan apa yang dimiliki. Terima kasih Ya Allah kerana meminjamkan hambaMu ini dengan nikmat dunia ini walau hanya sementara. Suatu hari nanti pasti ianya perlu dipulangkan.... ya la, apa sahaja yang kita ada di dunia bukan milik kekal kita. Yang berhak ke atas segala2nya ialah Allah Yang Esa.

Mengikuti perkembangan semasa membuatkan macam2 yang ada dalam kotak fikiran. Bila mendapat khabar kematian, tentulah ianya mengecutkan hati dan segala anggota tubuh ini. Terfikir, bila pula giliran diri ini. Rasa insaf menyelinap dalam segenap ruang anggota tubuh tapi bila lama kelamaan, tak dinafikan kita lalai kembali.

Terbaru, takziah buat keluarga Tok Din (bapa saudara ayah) kerana kehilangan isterinya yang tercinta semalam, 19/12/2012. Semoga roh beliau tergolong dalam golongan orang2 yang beriman. Arwah seorang yang lemah lembut, sopan tutur kata malah senyuman sentiasa terukir di bibir. Tok Din merupakan satu2nya adik beradik Atuk (sebelah ayah) yang masih hidup. Semoga tabah menghadapinya.

Mengingatkan kematian, ummi sangat takut. Bukan takutkan ape, amalan masih terlalu banyak kurangnya. Masih lalai diulit nikmat dunia, Astaghfirullahhal a'azim... Semoga ummi nanti diberikan kemudahan ketika menghadapi saat akhir itu nanti. Dikembalikan ke alam sana dengan iman yang teguh, dipermudahkan urusan pengebumian dan pergi dalam keadaan yang baik.

Sebut pasal pengebumian jenazah, ummi pernah membincangkannya bersama abah. Juga sempat menitipkan pesan supaya dicepatkan urusan pengebumian bila ummi tiada nanti. Bukan apa, Islam menyarankan supaya jenazah dikebumikan secepat mungkin. Bagi ummi, jika disitu ummi pergi, disitu jugalah disemadikan. Tak perlulah dibawa pulang ke kampung (kalau bukan di kampung ketika itu) dan tidak menunggu sesiapa. Untuk kenduri 3 hari berturut, hari ke 7, hari ke 40 dan sebagainya bagi ummi tidak perlu. Hanya doa daripada orang2 tersayang yang ummi harapkan.

Sekarang ummi sedang menelaah kembali hal2 berkaitan kematian. Nanti kita kongsikan ilmu yang ummi dapat. Ilmu yang diperoleh itu perlu juga diselidik akan kesahihannya. Jumpa lagi ya, tak boleh tulis panjang2. Asar dah masuk ni....

Sekian. Wallahhua'lam...

Thursday, November 22, 2012

Malaysians Condemn the Unjust War, PWTC (20-22 Nov. 22012)













Surau ArRahman, PWTC


Ummi sangat suka dengan surau ni... bersih, kemas dan selesa. Tiapkali ke sini, ummi suka duduk sekejap dan hirup udara panjang2 kemudian melepaskannya. Sangat tenang.

Bagi Muslim yang hendak menunaikan solat dan kebetulannya berada di sekitar PWTC, Hentian Putra atau The Mall, jemputlah ke Surau ArRahman ni. Ianya berada di aras 3, PWTC (Putra World Trade Centre).

Monday, November 12, 2012

Cerita susu Haseena lagi...


Segala puji buat Allah Yang Maha Esa... Dia lebih tahu hikmah di sebalik kejadian. Apa pulak kaitan dengan gambar diatas?

Ya, anak2 ummi... kejadian stok susu Haseena yang rosak dulu benar2 buat ummi terduduk, malah hampir putus semangat. 50 botol yang diisi dengan 4 oz (ada juga 5 oz, mungkin 5, 6 botol) susu ummi telah rosak akibat daripada kecuaian sendiri. Pintu freezer tak tutup rapat. Bila sampai rumah selepas mendapatkan rawatan Haseena di Tropicana, dada ummi benar2 sesak tatkala mata melihat susu ummi cair.

Mana daya Haseena nak menghabiskan dalam tempoh 24jam. Jadi ummi simpan juga susu tu dan kemudiannya dijadikan mandian Haseena. Baru2 ni ummi terbaca yang susu tu boleh dibuat dalam bentuk sabun.

Selepas kejadian tu ummi pula outstation, makanya jadual perahan tunggang langgang dek kerana waktu bertugas yang tak menentu. Ya, susu ummi 'merajuk'.

Sekarang ummi hanya pam hari ni untuk guna esok. Tempoh paling kritikal ialah bilamana ummi dan abah kena balik menghantar bekalan untuk Haseena. Bila malam, buat power pumping pula. Sampai ummi nekad beli pam untuk dapatkan balik kemeriahan susu badan. Alhamdulillah, susu ummi makin meningkat hasil tuaiannya sungguhpun tidak seperti dulu. Haseena pun macam faham je bila susu ummi sikit, dia tak minum banyak pun. Susu formula yang ummi standby tu tak bukak pun langsung.

Gambar kat atas tu ummi ambik pagi tadi. Nampak hasil yang kian meningkat ok, Alhamdulillah. Jadi,ummi pesan pada anak2 ummi supaya jangan patah semangat. Terus usaha sehinggalah berjaya.

"Kuarkan dia...."


Alhamdulillah... Haseena dah 7bulan pada 9 November yang lepas. Dia dah pun pandai menyulur ke depan dan golek2 sana sini. Hasilnya, macam gambar kat atas. Tersepit bawah sofa dan bila saya nak ambik gambar, kakaknya sibuk nak menyelamatkan Haseena.

"Kuarkan dia, kuarkan dia...," jerit Inshirah sambil tangannya gagah menarik kaki adiknya tu.

Memang sangat kecoh masa tu. Ummi sibuk nak snap gambar, Inshirah terjerit-jerit mintak bantuan untuk menyelamatkan Haseena. Hak3... Gayanya tak ubah seperti anggota penyelamat yang sedang bertugas.

Tapi kan, dalam kecoh2 tu Haseena tenang je. Agaknya terkejut tengok ummi dan kakak...he3

Friday, November 9, 2012

Doa ibu bapa oleh kakak

Saya tiba2 teringat akan doa yang pernah dibacakan oleh kakak ketika sedang mewarna lukisannya...(lupa juga nak share dengan abahnya, he3)

"Bismillahhirrohmanirrohim... Ya Allah, ampunkan dosaku, dan ibu bapaku, dan kesiankanlah mereka.... Hmmm, lupa la pulak," katanya tanpa dia menyedari yang saya sedang melihatnya.

Alhamdulillah, saya senyum tanda syukur. Walaupun tidak penuh doanya dan hanya dibaca ketika sedang mewarna, saya sangat terharu. Doa ahli syurga yang tidak berdosa ini benar2 membuatkan saya insaf.

Membesarlah dengan baik sayang. Ummi dan abah menumpang rasa kasih yang dikurniakan oleh Allah terhadap kamu semua.

Friday, November 2, 2012

Jalan atas awan

Alhamdulillah... saya rasa macam jalan kat atas awan, he3... Walaupun penat, tapi saya sangat gembira. Syukur :) Saya macam tak percaya tapi harap2 hasilnya sangat berbaloi.... Tak sabar nak balik ok.

Thursday, November 1, 2012

Rutin seawal pagi

Bermula 2.15am tadi ummi memulakan awal November. Sebenarnya sudah beberapa hari begitulah rutinnya.

Solat, perah susu, goreng beras untuk bubur Haseena (kemudiannya akan dikisar serta dimasak bersama carrot), sapu lantai dapur, basuh botol untuk storage susu, susukan Haseena..... yang belum selesai tatkala ummi update rutin ini (4.33am) ialah gosok baju dan kemas rumah. Kalau diikutkan kerja2 ni tak mengambil masa yang panjang tapi maklum sajalah, si puteri kecik tu akan bangun beberapa kali untuk menyusu. Sebelum ni dia tak bangun malam pun tapi sejak susu ummi merudum, kerap pulak dia mahu menyusu di malam hari.

Apa yang diharapkan ialah rutin ummi kembali normal seperti sebelum ini dan susu juga akan meriah. Janganlah patah semangat!

Penat tak terkata tapi nak buat macammna, hadap je la. Semoga Allah merahmati kami sekeluarga.

Wednesday, October 31, 2012

Susu dah merajuk

Sejak ummi outstation 1 hingga 8 Oktober (ikutkan plan asal sehingga 5hb sahaja) hari tu, susu ummi betul2 merajuk. Sampai hari ni 31hb, memang stok langsung takde. Malahan, lunch nanti ummi kena balik hantar susu ke nursery.

Perasaan? Oh sungguh stress dan sedih ok. Jadual perahan susu masa outstation tu memang tunggang langgang. Pagi perah, petang nanti baru ada masa untuk perah semula. Ya Allah, memang dugaan betul.

Sekali sesi perahan ummi cuma dapat 4oz lebih sedangkn dulu bole dapat sampai 12oz. Sungguh banyak bezanya. Kalau ikutkan stok yang terkumpul semenjak dalam pantang lagi, takde masalah sebenarnya. Tapi kejadian pintu peti ais tak tutup rapat betul2 buatkan ummi terduduk. Takde kata yang boleh membayangkan rasa hati masa tu.... Hikmah apa yang terkandung di sebalik semua ni tak ummi ketahui. Cuma, ummi mengharapkan semuanya berada dalam keadaan baik dan ummi tak patah semangat.

Isnin lepas ummi cuma tidur 4 jam lebih. Daripada 2 pagi sampai la 9 malam semalam ummi berjaga. Lepas tu 1.46pagi tadi terjaga semula sebab belum solat Isyak. Terus ummi buat power pumping dan iron baju. Tengah iron seluar abah Haseena jaga pulak, sudahnya sambil menyusukan ummi tertidur skali. Subuh tadi 6.15 baru tersedar. MasyaAllah... mujurlah power pumping tu lengkap 4 sesi.

Hasil pp? Huhuu... ummi hanya berjaya dapat 2oz lebih. Hmmm.... ummi nekad, ummi takkan patah semangat walaupun dalam sesi pp tu hanya angin yang keluar. Go go ummi... Haseena masih memerlukan susu yang banyak untuk membesar. Degilkah ummi? Rasanya tidak, hanya nekad yang ada dalam hati ni. Ikutkan saranan orang keliling yang kurang faham penyusuan ekslusif ni, dah tentu susu formula masuk dalam tubuh Haseena.

Oh semangat, teguhlah kamu berada di sisiku. Semoga ummi terus sihat untuk menyusukan Haseena. Terima kasih juga buat En. Hubby yang sangat baik dan memahami... (kerja rumah sekarang banyak tergalas di bahunya). saya dalam usaha memulihkan kesihatan dan ketahanan fizikal mental untuk menghadap semua ni. Teruslah menyokong saya tanpa jemu sayang...

Monday, October 22, 2012

Saya mahu rehat!

Allahhuakbar...

Saya benar2 penat. Rasa kosong, tiada jisim walaupun tapak kaki masih mampu diheret ke sana ke mari. Sugguh saya perlukan rehat yang secukupnya.... Ya Allah, berikan hambaMu ini ruang dan peluang untuk berbuat demikian.

Friday, October 19, 2012

Haseena di Tawakkal

Haseena tak sehat sekarang ni, sebenarnya termasuklah ummi sendiri. Ummi sakit gigi okey, huhuu.... Allah yang tahu hikmahnya...

Dah 3 hari kita duduk di Tawakkal ni sayang. Rindu ummi pada rumah kita kian sarat, namun kesihatanmu perlu diutamakan. Terima kasih tak terhingga buat abah yang menguruskan segalanya.

Cepat sembuh Haseena sayang

Wednesday, October 10, 2012

Ahmad Adam Syukri...

Sekian lama saya mengikuti perkembangan adik Ahmad Adam Syukri di FB. Baru hari ni ada kesempatan untuk menulis di sini. Setiapkali melihat perkembangannya, hati saya sangat tertusuk. Ya Allah, hanya Engkau yang lebih tahu akan hikmah yang terkandung dalam ujianMu...

Kesabaran ibu dan ahli keluarganya tidak terhitung bagi saya. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Bagi kita yang di luar ni, bantuan sokongan moral dan kewangan mahu pun apa jua sangatlah diperlukan. Bertahanlah dan teruskan semangat juangmu Adam kerana sangat ramai yang menyayangimu. Rasailah kehangatan kasih sayang keluargamu dan kami jua.

Maaf, saya tidak mampu mengatakan apa2 lagi. Sila klik FB Ahmad Adam Syukri untuk mengikuti perkembangan selanjutnya...

Saya hanya mampu share gambar adik Adam yang ini untuk tatapan semua...

**********************

update 19/10/2012


mengikut fb adik adam, kesihatannya bertambah baik. kulitnya juga semakin pulih dan ada perkembangan positif yang tentunya menggembirakan semua orang. Adam, ketahuilah bahawa betapa ramai orang di luar ni menyayangi kamu, mendoaksn kamu dan mengharapkan yang baik2 saja buat kamu dan keluarga. Kuatkanlah semangat juangmu Adam..



***********************

update 31/10/2012

adik Adam telah pun selamat diterbangkan ke HKL. Alhamdulillah, keadaan adik Adam kian menunjukkan perkembangan positif. Semoga adik Adam kuat dan sembuh secepatnya. Terima kasih kepada Hospital Sibu, Hospital Besar Ipoh, Kementerian Kesihatan dan Misi Sayang, Wanita UMNO kerana mengusahakan sesuatu yang sangat murni.  




*******************************

update 5/11/2012

Alhamdulillah, selepas menjalani operation tempoh hari adik Adam bertambah aktif. Update daripada FB semalam menyatakan Adam dah pandai menolak selimutnya dengan kaki.


*******************************

update 7/3/2013

KepadaNya kita kembali..... begitulah adik Adam yang telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Institut Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur. Tenanglah Adam kerana sesungguhnya syurga menantimu.

Al Fatihah.

Tuesday, October 9, 2012

Haseena dah makan...



Alhamdulillah, Haseena dah mula makan pada 6 Oktober yang lepas. Banyak yang tumpah daripada masuk ke dalam mulut. Suap aje, diluahkannya semula. Tengok gaya bila orang makan kemain lagi mulutnya...

Sekejap je masa berlalu Haseena dah 6 bulan hari ni.... Membesarlah dengan sihat dan ceria selalu anakku..

Tuesday, September 18, 2012

Innocence of Muslims

Mereka sengaja membangkit kemarahan umat Islam supaya rancangan mereka berjaya!

Itu hemat saya tatkala mendengar perkhabaran mengenai Innocence of Muslims. Tak mustahil kan. Apabila kita marah, protes, merusuh atau apa saja, kita akan digelar PENGGANAS! Huhhh... sungguh biadap golongan ini!

Tapi dalam kemarahan itu, saya tersedar... kekuatan dan perpaduan orang2 Muslim sedang diuji. Justeru saya merasakan kita perlu membantah filem ini dengan penuh hemah. Jangan senyap, itu dikira tiada pendirian dan mungkin mengiyakan. Bertindaklah mengikut prosedur atau undang2 yang ada.

Jangan dibunuh orang2 bukan Islam, tidak keseluruhannya biadap dan menyokong apa yang dilakukan oleh pihak yang tak bertanggungjawab ni. Terasa kesal dengan rusuhan2 yang berlaku akibat daripada bantahan yang dianjurkan. Apabila kita kian keliru, mudah sangat mereka mencucuk jarum. Percayalah saudara2ku. Perancangan mereka sangat halus.

Semoga Allah melindungi kita semua. Dunia... kamu memang sudah berada di penghujungnya....

Wednesday, September 12, 2012

........*tiada tajuk

Ummi...
Kamu masih bertatih dalam dunia ini
Kamu masih belum mengenal mereka sepenuhnya
Kamu masih perlu menelaahnya
Malahan kamu belum cukup tegar menghadapi segala....

Ummi...
Belajarlah untuk lebih berani
Hadapilah segala dengan penuh kasih
Penuhilah ruang dalam diri kamu dengan sabar
Teguhkan iman kamu tiap masa
Bukan tiap kali sujud sahaja...

Anak...
Betapa sakitnya ketika aku melahirkan
Malah ketika aku mengusungmu ke mana jua
Tapi aku hadapi dengan berani
Kerana aku yakin akan janji Allah

Anak...
Mungkin kamu tidak tahu sedalam mana cintaku
Sesuci mana hatiku
Yang pasti aku mahu kamu tahu
Memiliki kamu adalah antara perkara terbaik dalam hidupku

Dan... tika aku mencoretkan ini
Aku sungguh kesal di atas segala kekhilafan aku....

Wednesday, September 5, 2012

kusyen kecil


Alhamdulillah... ummi akhirnya berjaya menyiapkan kusyen kecil untuk kegunaan sendiri. Tidak sempurna lagi, masih perlu diperbaiki kekemasannya. InsyaAllah kusyen seterusnya akan menyusul :)

Lebih daripada satu, bersediakah saya...

Seperti kebiasaan, kami suami isteri akan mendengar siaran Hot FM ketika dalam perjalanan ke pejabat. Petangnya kami lebih suka bertemankan LO di Suria FM. Jadi, kali ni saya ingin menyentuh topik yang hangat pagi tadi. 'Suami suka menjeling...' begitulah lebih kurang tajuknya...

Dalam banyak2 panggilan, saya sangat tertarik dengan satu panggilan daripada seorang wanita yang saya kira seorang yang berpendidikan dan positif. Katanya, semua wanita perlu menerima hakikat bahawa antara sifat2 lelaki/suami yang ada ialah suka menjeling pada orang lain. Melalui pengalamannya yang mempunyai suami seperti itu, dia berjaya menukar cabaran2 itu kepada bentuk positif. Di mana dia memilih untuk 'happy' dengan kehidupannya, malah perceraian bukanlah jalan penyelesaian terbaik. Baginya, anak2 memerlukan kehadiran seorang ayah bagi melengkapkan kehidupan bekeluarga. Sehingga ke satu peringkat, wanita tersebut meminta suaminya berkahwin dengan kekasih hati kerana tidak rela membiarkan suami menghuni neraka nanti.

Dan, saya sangatlah setuju dengan pendapatnya. Malah telah bertahun-tahun lamanya saya cuba berfikiran sepertinya sebagai persediaan di masa hadapan. Manalah tahu Allah mahu menguji.... Saya masih lagi menelaah ilmu2 berkaitan kekeluargaan termasuklah yang ini, cuma saya tak tahu bagaimanakah penerimaan saya andai diuji begini. Bagi saya, setiap wanita Muslim yang berkahwin ada potensi untuk dimadukan. Siapalah kita hambaNya yang mahu menolak segala kemungkinan yang bakal berlaku. Kita tidak dapat menelah takdir yang telah ditentukan. Saya tidak berani menolak hukum Allah yang telah termaktub di dalam kitab suci, Al Quran bahawa setiap lelaki Muslim dibolehkan berkahwin melebihi seorang isteri. Cumanya, pada pendapat fakir saya, seorang lelaki itu perlu mampu fizikal dan mental untuk berkahwin lagi. Kemampuan bukan sekadar dalam soal kewangan, malahan aspek jasmani dan rohani perlu kuat dan matang. Segala dosa dan pahala keluarga adalah tanggungjawab suami. Agak2 mampu menguruskan lebih daripada satu keluarga silakanlah. Tepuk dada tanyalah iman diri sendiri.

Mungkin ada yang akan berkata sangatlah berani saya mengatakan semua ini. Ya, kerana itu hakikat hidup. Realiti yang perlu diterima secara terbuka. Samaada redha atau tidak, suka atau duka... itu belum tentu lagi, kerana itu semua tidak pernah saya rasa. Ikutkan hati, saya tidak mahu menempuhnya. Tapi, saya perlu mempersiapkan diri terlebih dahulu. Saya sendiri tak tahu, saya kuat atau tidak. Sedangkan anak yang sakit pun saya sudah sedih, apalagi dugaan sebegini.... hati seorang isteri, siapa pun tidak dapat menduga. Sedangkan Saiyidina Aisyah r. a. pun mempunyai rasa cemburu, apatahlagi saya. Seorang wanita akhir zaman yang hanya berdoa dan berharap agar rumahtangganya kekal bahagia hingga ke akhir hayat....

Cuma, saya pernah berpesan kepada suami... Apa2 yang berlaku (tidak tertakluk kepada soal ini sahaja), saya mahu mendengar daripada mulutnya sendiri. Bukan daripada orang lain, kerana tentunya ia lebih merobekkan hati. Berbicaralah dengan cara yang terbaik supaya saya dapat mendengar, memahami dan menerima.

Sekian...

*sekadar pendapat yang sangat fakir, dan mengharap keredhaan Allah agar hati sentiasa redha jua...

Wednesday, August 29, 2012

Fasa hidup saya


Mengenang kembali fasa2 hidup yang telah saya lalui, ada suka dukanya yang tak mungkin boleh berputar kembali. Yang lalu tetap berlalu, yang akan datang perlu saya fikirkan dan rencanakan.

Saya bukanlah seorang yang hebat pun tapi saya ingin menjadi seorang yang tidak mensia-siakan hidup begitu saja. Ingin menjadi hamba yang baik dan patuh kepada Allah dan Islam. Ingin menjadi anak yang baik kepada orang tua. Ingin menjadi isteri yang solehah dan semuanya yang terbaik..... tidak tertulis keinginan saya kerana banyak sungguh keinginan itu wujud dalam diri saya. Justeru sejak saya tahu membahagikan fasa hidup, saya merangka matlamat/cita2 yang ingin dicapai. Fasa hidup saya terbahagi kepada dua iaitu matlamat setiap tahun dan setiap lima tahun... hari ini saya hanya ingin menyenaraikan matlamat setiap lima tahun saya.... ada yang berjaya dan tidak berjaya, malah ada yang tertangguh pula.

1993 hingga 1997
1. PMR : 3A 5C
Hahah... lari daripada apa yang saya inginkan. Salah sendiri kerana tidak berusaha keras, Saya berusaha sekadar 'melepaskan batuk di tangga'... Sangat rugi!
2. SPM : pangkat 1
Alhamdulillah, saya mendapat pangkat 1 dengan 14 agregat. Secara jujurnya, saya membuat persiapan di saat akhir. Terima kasih Cikgu Saimie, guru Sastera yang telah menyedarkan saya. Cadangannya yang sangat berisiko itu saya terima dan pulun habis. Tapi, saya tetap menyesal kerana tidak bersedia lagi awal.

1998-2002
UiTM Shah Alam
Alhamdulillah, impian saya untuk ke menara gading tercapai. Tamat pengajian pada pertengahan 2002 dengan CGPA 3.++ . Juga sedikit lari daripada target yang dinginkan. Ketika itu saya menetapkan pada diri untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada pelajaran. Oleh sebab itulah saya tidak mempunyai kekasih hati pun, hahah… Lagipun, saya sedar yang diri ini hanyalah budak kampung, tidak cantik apalagi menarik untuk mendapat perhatian mana2 lelaki. Dan saya juga menanamkan dalam diri untuk mencintai lelaki yang bergelar suami sahaja nanti.

2003-2005
Fasa kali ini saya pendekkan kepada 2 tahun sahaja. Impian saya untuk mengubah nasib keluarga dengan mengorbankan banyak perkara nampaknya berjaya sedikit demi sedikit. Mendapat kerja tetap pada 2004 telah meyakinkan saya sepenuhnya bahawa kejayaan tidak datang bergolek. Sebelum itu saya pernah menaiki bas biru dan kemudiannya beralih arah menjadi promoter di sebuah farmasi di Selayang. Dengan gaji yang kecil saya terima seadanya kerana bagi saya untuk berjaya janganlah terlalu memilih untuk mendapat kerja. Saya berjaya membelikan keluarga saya sebuah mesin basuh kain automatik dan menyumbang RM200 setiap bulan. Hujung 2004 saya membeli telefon bimbit Nokia untuk kegunaan sendiri.

Dalam soal hidup, saya mensasarkan untuk berkahwin paling lewat pada 2005 sungguhpun ketika itu saya tidak mempunyai calon pun. Saya tidak berhenti berdoa supaya Allah menemukan jodoh saya secepat mungkin kerana pahala dan kebaikan dalam perkahwinan itu ingin saya rebut sebanyak mungkin.

2006-2010
Sasaran untuk berkahwin pada 2005 nampaknya tidak tercapai. Tetapi saya bertemu dengan suami pada hujung 2005. Kami tidak mengambil masa yang lama untuk berkahwin kerana pada Ogos 2006 kami telah selamat dinikahkan. Alhamdulillah, saya belajar mengenali dirinya setelah bergelar isteri. Betullah seperti dikatakan orang, bercinta selepas kahwin sangatlah indah dan manis. Keinginan saya untuk memiliki cahayamata sekurang2nya seorang sebelum berusia 30 tahun tercapai. Malahan Allah mengurniakan 2 orang puteri ketika itu.

Matlmat untuk lulus lesen kereta juga termakbul. Selepas melahirkan anak pertama pada 2007, suami membeli kereta Proton yang automatik. Katanya lebih praktikal untuk kami yang tinggal di bandar dan ianya memudahkan saya untuk menggunakannya nanti. Tak lama selepas itu, dengan izin Allah kami membeli sebuah rumah pula. Sebenarnya rumah bukanlah termasuk dalam senarai matlamat saya ketika berada dalam fasa ini. Tapi nampaknya Allah menambahkan rezeki kami ketika itu. Alhamdulillah.  

Selain itu, saya ingin menghabiskan bayaran pinjaman kepada JPA pada 2010. Namun, ianya tidak tercapai dek kerana ada ketikanya saya menangguhkan bayaran apabila berada dalam keadaan yang tidak mengizinkan. Lalu saya menganjakkan azam itu setahun lagi. Semoga saya dipermudahkan untuk membayar hutang ini.

Saya juga telah memiliki sebuah mesin jahit elektrik Singer yang sudah lama diidamkan. Dapatlah menjahit sikit2 keperluan rumah seperti langsir, sarung bantal dan tilam, selimut anak2 dan lain2 lagi. Hujung 2007 juga saya berjaya memiliki kamera digital Nikon.  

2011-2015
Saya mempunyai keinginan yang kuat untuk memiliki anak sekurang2nya empat orang sehingga berumur 35 tahun. Saya tidak mahu menangguhkan niat untuk mengandung melebihi usia 35 tahun dengan beberapa sebab yang tidak dapat saya nyatakan di sini. Kini, saya sudah mempunyai 3 orang puteri.

Kini saya dalam proses melunaskan bayaran pinjaman pelajaran selewat2nya hujung 2012, doakan saya berjaya ya kerana ianya telah lewat 2 tahun daripada sasaran.

Dan, dengan jujurnya saya sangat bercita-cita untuk menjadi surirumah yang berjaya dalam masa setahun lebih lagi. Iaitu ketika anak perempuan sulung saya memasuki darjah 1 pada 2014 nanti. Hasrat ini telah dinyatakan kepada suami beberapa tahun dahulu tetapi dia meminta saya untuk menangguhkannya sedikit masa lagi. Ohhhh, saya tak sabar sebenarnya menunggu saat itu!

Saya dan suami juga sudah mendaftar haji pada pertengahan tahun baru2 ini. Giliran kami jatuh pada 2045, sangat lama kan untuk tiba ke tahun itu. Entah kan sempat atau tidak. Tetapi saya meletakkan harapan untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci sebelum menutup mata.

2016-2020
Sasaran pertama adalah untuk mengerjakan haji selewat2nya ketika usia menginjak 40 tahun. Semoga hasrat ini tercapai Ya Allah, permudahkanlah segala urusan berkaitan dengannya. Maka, saya harus berusaha keras menyimpan duit dan berjimat cermat dalam banyak perkara. Semoga saya juga berjaya membawa orang tua saya ke sana.

Kalau boleh saya mahukan rumah kami berjaya diubahsuai mengikut idaman hati. Sehingga kini (Ogos 2012), rumah kami biasa2 sahaja. Kan best kalau ada gazebo, kolam ikan dan kebun kecil di belakang rumah…. Malah, saya ingin mempunyai perniagaan sendiri. Perniagaan apa ye? Hehehe... sedang dalam penilaian saya.

Dan, kalau diizinkan Allah… nak jugak merasa kereta yang besar sket… hikhikhik…

Matlamat selepas 2020 akan dikongsikan kemudian. Ada juga matlamat2 lain yang tidak dapat saya paparkan atas sebab tertentu. Biarlah ianya menjadi pengetahuan kami sekeluarga sahaja. Hanya Allah yang lebih layak mengetahui segalanya.

Semoga kami sekeluarga dikurniakan kesihatan yang baik, murah rezeki, panjang umur, dan dilimpahkan rahmat serta perlindungan daripadaMu Ya Allah. Matlamat2 ini juga mohon dimakbulkan. Sesungguhnya Engkau lebih tahu apa yang terbaik buat kami sekeluarga….

Thursday, August 16, 2012

Selamat Hari Raya semua

Selamat Hari Raya semua. Ampun maaf ummi pohon atas segala dosa dan kesalahan. Berhati2 di jalan raya, ingat yang tersayang. Jangan main mercun apalagi meriam buluh, ehehe...

Jaga kesihatan, jaga peribadi dan paling penting jaga ibadah.... :)

.......Ummi Lin + Abah Lan + Kakak Ashiqin + Adik Inshirah + Baby Haseena....

EL lagi..

Semalam 16 Ogos ummi EL lagi, Haseena masih tak sihat. Aduhai anak, 2 bulan ummi masuk kerja ni kita asyik berulang alik jumpa Dr. Yeu. Risaunya hati...

Belum sampai seminggu sihat, Haseena tak sihat semula. Dr. Yeu sendiri cakap, adalah sangat tidak baik apabila bayi sekecil ini kerap sakit kerana sistem tubuh badannya tidak matang sepenuhnya lagi. Jadi, nak tak nak ummi kena observe Haseena dekat rumah. Ni beberapa hari je lagi nak raya, lagi la risau. Suasana hari raya tau je la camne kan... Hanya Allah pelindung kita sayang...

Hari ni ummi terpaksa tinggalkan Haseena di nursery. Semoga baik2 saja anak ummi di sana. Tugasan yang masih berbaki di pejabat membuatkan ummi terpaksa melangkah ke pejabat hari ni. Lagipun, hari ni hari terakhir pejabat ummi beroperasi sebelum ditutup sehingga 26 Ogos sempena cuti Hari Raya Aidilfitri...

Tabahlah hati kerana kekadang ummi benar2 tersepit antara kerjaya dan keluarga. Namun percayalah keluarga adalah keutamaan yang tidak boleh dipertikaikan lagi.

Friday, August 10, 2012

Zon Tidak Sihat


Sejak 3 minggu ni kita sekeluarga berada dlam zon tidak sihat. Allahhuakbar. Kita diuji dengan nikmat kesihatan yang ditarik sedikit bermula dengan Inshirah yang selesema. Kemudiannya diikuti Ashiqin, Haseena dan ummi. Setakat hari ini abah masih bertahan. Alhamdulillah.

Sebelum membawa Inshirah ke klinik pada 23 Julai lepas, dia telahpun selesema beberapa hari dan ummi hanya memberi ubat selesema yang masih berbaki di rumah. Hari keempat atau kelima ummi dan abah membawanya ke klinik. Ubat dibekalkan oleh doktor tanpa antibiotik. Tak lama selepas itu, kakak pula berjangkit. Ummi tumpangkan ubat adik untuk diberi kepada kakak. Selang beberapa ketika, Haseena kembali batuk berkahak dan selesema walaupun baru sembuh awal Julai tesebut.

Kalau tak salah ummi, temujanji terakhir baby Haseena dengan Dr. Yeu (Consultant Paediatrician & Paediatrician Cardiologist, Tropicana Medical Centre) adalah pada 2 Julai. Ini bermakna tak sampai sebulan Haseena tidak sihat semula. Cuma untuk kali ini agak lebih serius berbanding dulu. Dia disahkan terkena Acute Bronchiolitis, sama seperti kakaknya Ashiqin. Kali ini juga dia diserang eczema. Aduhai anak2 ummi…. Hatiku gundah gulana sungguhpun kalian tidak sakit seperti kanak2 lain yang lebih lagi azabnya. Hati seorang ibu, anak selesema dan batuk pun susah hati… Ummi benar2 berada di tengah2 simpang sayang, antara kerjaya dan keluarga. Dan hati yang jitu, ummi memilih keluarga lagi walaupun malunya untuk menghadap majikan nanti.

30 Julai, bersamaan 10 Ramadhan ummi dan abah membawa Haseena bertemu Dr. Mohd Noh, seorang Pakar Kulit yang juga telah merawat kakak dulu. Ubat Haseena sahaja ketika itu mencecah RM185 untuk syampu, pelembab, krim badan siang dan malam serta krim untuk celah paha. Bukanlah ummi berkira dengan kamu Haseena, tapi kos perubatanmu sangat tinggi bagi ummi dan abah yang berpendapatan sederhana dan tinggal di Bandar Kuala Lumpur ini. Oleh kerana kasihkanmu, ummi dan abah sanggup berkorban apa sahaja. Nampak gaya, kos perubatanmu akan sama seperti kakak. Dalam masa yang sama ummi masih meneruskan ubat selesema dan batuk yang masih ada sebagai ikhtiar untuk mengubati sakitmu.

Sehingga 1 Ogos lalu, ummi dan abah membawa Haseena berjumpa Dr. Yeu keadaannya yang tidak berubah. Sementelah Haseena sudah mula demam, muntah2, cirit birit dan sangat kurang menyusu. Selasa, 31 Julai semasa di taska hanya 2 botol susu yang dihabiskan. Dr. Yeu meminta agar Haseena menjalani rawatan fisioterapi untuk kali kedua di tingkat bawah hospital. Dan pemantauan yang rapi di rumah perlulah dilakukan dengan membuat sendiri fisio tersebut 3 atau 4 kali sehari. Ummi dan abah juga dibekalkan surat keterangan tentang masalah kesihatan yang dihidapi Haseena. Sehingga jam 2 petang barulah urusan di TMC selesai. Akhirnya abah mengambil cuti kecemasan dan tidak juga menghadiri kursus seperti yang dijadualkan.

Sepanjang minggu lepas, ummi hanya bekerja 2 hari sahaja. 1 hingga 2 Ogos cuti kecemasan dan 3 Ogos ummi pula mendapat cuti sakit. Boleh dikatakan orang sakit menjaga orang yang juga sakit. Abah kembali bekerja dan menghadiri kursus pada Khamis tersebut. Di rumah selesema dan batuk ummi kian kuat. Malah paginya ummi sakit2 badan, ingatkan hanya letih2 badan kerana sudah beberapa hari keadaan tidak menentu yang menuntut ‘kerja lebih masa’. Tapi, ummi demam akhirnya dan bisa urat2 badan kian melemahkan badan. Ikutkan sakit, memang nak baring je. Maklumlah sakit seluruh badan ni tapi bila mengingatkan anak dan suami, gagah jugak ummi bangun. Sesekali hampir jugak ummi nak rebah tapi ummi perlu lawan semua itu. Langkah terbaik, ummi berbuka puasa dan memakan ubat dengan harapan cepat sembuh. Malamnya sekali lagi kita berkunjung ke klinik untuk rawatan ummi, Inshirah dan Ashiqin. Kakak dah mula mendapat infection, telinganya sakit sampai nangis2.

7hb tu sekali lagi temujanji di TMC, maka petang tu ummi dan abah balik awal. Sekitar jam 2 petang untuk menemui Dr. Yeu. Alhamdulillah keadaan Haseena bertambah baik, jadi pengambilan ubat pun dihentikan. Cuma, fisio perlu diteruskan bagi memastikan tahap kesihatan Haseena benar2 pulih. Tapi, sebelah malamnya Inshirah kembali demam. Aduhai anak…

Semalam, 9hb ummi dan abah nekad ke klinik untuk melakukan ujian darah pada Inshirah. Tak boleh jadi ni, demam on off dan adik dah mula asyik buang air besar. Dan hasil ujian tersebut memang terdapat kuman dalam darah cuma ianya tidak terlalu serius. Alhamdulillah, lega mendengarnya.  Doktor memberikan antibiotik dan ubat demam. Tengah malam tadi, Inshirah muntah pulak. Allahhuakbar…..

Menjelang nak raya ni, hati ummi sangat la risau. Harap2 kesihatan kami sekeluarga berada di tahap yang maksimum, kerana pada hari raya nanti pastilah kita akan berjumpa dengan ramai orang. Tak mustahil kesihatan boleh terjejas. Ditambah dengan keadaan cuaca yang bagi ummi sangatlah tidak menentu. Jerebu, panas dan adakalanya hujan.

Ya Allah, ampunilah dosa hamba2Mu ni. Sesungguhnya kami ini golongan yang sangat lemah. Maka berikanlah cahaya hidayah yang berterusan agar kami tergolong dalam golongan orang2 yang beriman. Murahkanlah rezeki kami, permudahkanlah urusan kami, sihatkanlah tubuh badan kami…. Sesungguhnya Ya Allah kepadaMu kami sandarkan segala harapan….

Friday, August 3, 2012

posting from hp

Alhamdulillah.. ini posting pertama saya daripada telefon bimbit... semoga lg senang dan mudah untuk saya update nanti.. :)

Thursday, July 26, 2012

Bacaan surah Toha oleh pemuda Jerman

http://www.youtube.com/watch?v=PM4e5zV0cz0&feature=related

Semoga ramai lagi anak muda seperti ini... sejuknya bumi yang kurasakan....

Thursday, July 19, 2012

Angah... Leukimia ALL

Petang ini saya terjumpa satu page di FB pasal seorang budak yang menghidap leukimia ALL (Acute Lymphoblastic Leukimia). Dia hanya berusia 5 tahun dan dikenali sebagai Angah dalam keluarganya, sekarang masih mendapat rawatan di PPUM.

Sayu hati saya melihat keadaannya. Sungguh mereka sekeluarga diuji, kalaulah saya di tempat mereka belum tentu saya tabah menghadapinya. Saya juga dimaklumkan oleh bapanya bahawa Angah menghidap penyakit ini semenjak 2010 tetapi sembuh selepas itu. Sehinggalah awal 2012 penyakit ini menyerang kembali. Angah sudah membuat kimo tetapi keadaannya tidak berubah. Sebelum ini doktor memberikan 30% harapan untuk sembuh tetapi kini tidak lagi. Allahhuakbar! Hanya Allah yang tahu hikmahnya kan...

Untuk melihat perkembangan Angah, sila lihat di http://www.facebook.com/mynamenizam. Mereka sekeluarga mengharapkan doa daripada kita semua di luar ni. Tetapi jika anda ingin membantu daripada segi kewangan sila salurkan sumbangan pada adik ipar saudara Khairulnizam di :

Asfa Zura Mohd Noor
Maybank : 162311000302
Bank Islam : 06055020055600
CIMB : 06070002406209

Saya akan update story ni lagi yer...

UPDATE

Angah makin menunjukkan perubahan positif sungguhpun masih berada di PPUM. Kunjungan dan doa daripada kita semua sedikit sebanyak membantu Angah dan keluarga untuk terus bertahan serta melawan penyakitnya. Hanya Allah yang tahu hikmah di sebalik ujianNya... Marilah kita terus memberikan sokongan dan doa buat mereka. 

UPDATE - 16/8/2012

Semalam ketika menjengah FB ayah Angah, hati saya sangat sayu. InsyaAllah minggu depan (Rabu), Angah akan membuat kimoterapi dengan dos yang tinggi kerana dos yang sekarang ini tidak mendatangkan apa2 kesan. Cumanya, kata doktor ianya sangat berisiko dan kemungkinan boleh membawa maut. Oleh kerana itulah ayah Angah meminta rawatan ini dibuat selepas hari raya supaya anaknya dapat berjumpa dengan saudara mara. Ya, ketika saya membaca status ayah Angah, berderai air mata ni. "Apa pilihan yang saya ada..." Allahhuakbar, ianya sangat menyentap jiwa saya.

Hanya Allah tempat kita mengadu... (tak sanggup nak tulis lagi...)

Wednesday, July 18, 2012

Mengantuk sangat ni...

Isnin malam lepas (16 Julai) Haseena kena ambik injection untuk tiga bulan. Next appoinment jatuh pada 10 September 2012. Masa tu Haseena dah 5 bulan.

Haseena menangis sikit masa kenaa cucuk tu, dan Alhamdulillah dia tak demam. Cuma petang Selasa tu pengasuh di taskanya cakap dia meragam. Pada firasat kami mungkin dia sakit pada tempat yang kena cucuk tu. Balik tu memang saya ulit dia supaya dia rasa selesa, segala rengekannya saya layan walaupun saya sendiri keletihan. Saya tak masak pun malam tu, hanya singgah membeli nasi ambeng dan mee sup. Suami pula nak ke pasaraya selepas Maghrib nanti untuk membeli sedikit jajan buat majlis harijadi kakak yang akan diadakan di tadikanya pada Rabu.

Sehinggalah abahnya balik, Haseena masih tidak mahu duduk diam. Dia hanya mahu dipangku, maknanya saya juga masih tidak mandi. Saya jangkakan dia akan tidur cepat dan lena nanti, jadi bolehlah saya membantu abahnya packing jajan. Tapi, rupanya semua tu meleset. Dia terus berjaga dan merengek. Nak katakan demam, tidak pula. Jadi, saya hanya terus melayan dia. Memang jelas dia kurang mesra, tidak seperti selalu. Pantang di agah, mesti cepat je dia tersengih2.

Jam kian menginjak ke tengahmalam tapi matanya langsung tidak menunjukkan yang dia akan tidur. Malahan bawah matanya sudah ada kelopak kecil yang terbentuk akibat menangis. Sudah 2 kali juga saya menyalin pampersnya, tak terdaya saya untuk memakaikan CD lagi dek kerana saya juga kian mengantuk. Perutnya saya sapukan minyak, mana la tahu kut2 perutnya tak sedap walaupun saya sangat pasti dia tak kembung.

Sesekali saya terlelap juga dalam 2, 3 minit. Bila tersedar saya terus mengagahnya. Saya timang dan saya kendong ke hulu ke hilir dengan harapan yang tinggi supaya dia berjaya saya pujuk. Daripada tingkat atas saya turun ke bawah. Kemudian naik semula dan turun lagi. Saya lihat abahnya dah tersadai di atas sofa, dan jajan juga belum disiapkan sepenuhnya. Kasihan abah tapi saya juga tidak berdaya untuk berbuat apa2 selagi puteri saya ini dalam dukungan. Yang pasti lebih kurang 4 pagi barulah Haseena mula tidur. Lega sikit rasanya.

Tapi saya mengambil keputusan untuk tidak tidur bersamanya walaupun mengantuk yang amat sangat. Kalau saya tidur mau terbabas kan. Saya perlu membasuh pinggan, menyusun kain yang sudah dilipatkan dek abah, menyiapkan pakaian dan peralatan anak2 untuk ke sekolah. Sambil2 tu saya sempat lagi menggoreng cekodok pisang.  Buat itu, buat ini akhirnya azan berkumandang. Saya kejutkan suami dan terus berlari ke atas untuk bersolat dan bersiap ke pejabat. Kiranya kalau saya campurkan masa terlelap saya ketika menjaga Haseena, tak sampai sejam pun saya tidur.

Sehingga catatan ini ditulis sudah lebih daripada 24 jam saya tidak tidur, sesekali melayang jugak badan ni. Kepala makin berat, mata dah merah dan berair. Tapi saya perlu gagahkan juga untuk meneruskan kerja2 di pejabat. Cadanganya nak tidur awal malam ni tapi tak tahu la macammana. Abahnya takde pulak malam ni, jadi saya keseorangan juga menjaga budak bertiga ni.

Daripada 5.30 pagi pada 17hb hingga 4.30 petang 18hb....hampir 35jam. Huhuuu... saya sangat mengantuk ni..

Oh Haseena, semoga tidak meragam ye. Ummi risaukan kamu...  

Monday, July 16, 2012

Haseena dah 3 bulan 7 hari


Inilah dia Haseena yang dah berusia 3 bulan 7 hari. Berat badan masa 2 Julai lepas, 5.77kg. Membesar dengan baik setakat ini, sepenuhnya menyusu badan. Sekarang ni pantang orang sembang atau main dengan dia, cepat je sengih2. Sesekali keluar jugak suara bila dia suka sangat.

Bila ditimang nampak sangat muka excited, boring agaknya asyik baring je. Kalau tidur suka betul kepalanya mengiring ke kiri, itu yang telinganya nampak lain sikit berbanding telinga kanan.

Waktu tidurnya juga lebih tenang berbanding kakak2nya dulu (setakat ni la, harap2 sampai besar), kalau dah tidur malam dia tak bangun pun menyusu sehingga la 6.30 pagi. Lepas tu sambung tidur sampai kul 10 pagi. Ataupun kalau tak tidur lepas bangun menyusu tu, selesai mandi pagi dia akan tidur sampai tengahari. Petang pun dia akan tidur jugak tapi sekejap je. Agaknya itu yang dia tidur lena malam.

Wajah dia lebih mirip Inshirah, malah kalau dilihat daripada ketinggian pun macam tu jugak. Tapi sekarang saya masih tak pasti Haseena mahupun kedua kakaknya lebih mewarisi gen sebelah saya atau abahnya.

Apa pun saya mengharapkan anak2 saya dan kanak2 lain di luar sana membesar dengan baik sekali....

Kakak dan warna rumah...


Kakak sangat la excited untuk mengerah tenaga membantu abah dan ummi menukar warna rumah, he3. Sanggup tak tidur tu... Tq kakak :)

Friday, July 13, 2012

Kakak dan lukisan

 Kakak tengah siapkan kerja sekolah (21/3/2012, 2115)

 My Home... banyak colour oren kan, kakak cakap dia suka colour tu...

Sudah 2 kali kakak melukis orang lidi tapi lukisan yang pertama tak sempat ummi snap sebab dah habis kena conteng, tak rupa orang lidi dah. Lukisan ni dinukilkan pada 11/7/2012. Tak pasti siapa sebenarnya dalam lukisan ni, tapi ummi menganggap ianya adalah ummi dan abah :)

Thursday, July 12, 2012

Muhammad dan Ahmad

Muhammad dan Ahmad.... nama paling indah bagi saya sejak dulu lagi. Saya menyimpan nama itu sejak bujang untuk dinamakan kepada anak lelaki saya nanti.

Namun, sejak berumahtangga hampir 6 tahun ni, saya belum ada rezeki untuk menimang zuriat lelaki. Rumah kami hanya dikurniakan bunga2 yang indah dan mekar buat masa ini. Alhamdulillah saya bersyukur dengan apa yang dikurniakan oleh Allah. Dia lebih tahu kenapa saya layak menimang cahayamata perempuan setakat ini. Dengan ertikata lain, saya akan berusaha lagi tapi saya redha dengan segala ketentuanNya.

Bukankah Allah itu sering memberi apa yang manusia perlukan bukan apa yang kita kehendaki. Antara perlu dan hendak, perlu itu berada di tingkat atas. Justeru saya mengajak kepada semua sahabat2 saya untuk menerima dengan seadanya kurniaan Allah kepada kita.

Sewaktu mengandungkan Inshirah, suami mempunyai hajat yang sama dengan saya rupanya. Dia juga mahukan anak lelaki dinamakan Muhammad. Katanya, sangat cantik rantaian nama keluarga nanti. Muhammad Bin Zailan Bin Mohamad. He3.... Rupa2nya keluar Nawal lagi. Nawal yang sangat lasak dan aktif, kalah sepupu lelakinya Naqiuddin. Nak sangat anak lelaki kan, dapat anak perempuan lasak pun saya dah pening. Sejak itulah saya mula belajar redha atas kurniaanNya. Lelaki ke perempuan ke, tetap anak yang kita kandung selama 9 bulan.

Hati saya sangat sejuk tatkala mengingati dan mendengar nama Muhammad dan Ahmad. Obseskah saya? He3.... ummi, abah dan kakak menanti hadirmu Muhammad dan Ahmad jika diizinkan olehNya....

Konsert Salaam, Sami Yusuf dibatalkan

Huwwwwaaaaaaa................ saya nak nanges! Tiba2 dapat berita konsert 'the biggest islamic rock star' ini dibatalkan. Sedih, kecewa.... Tak nak cakap banyak, sila rujuk pautan ni...

http://tvalhijrah.com/Press-Release-Postponement-of-Concert.pdf

Wednesday, July 11, 2012

'Kesempurnaan' anak2...

Setelah menjadi seorang ibu, banyak perancangan yang ada untuk anak2 saya. Semua ibu bapa termasuk saya dan suami mahukan yang terbaik buat permata hati kita itu. Cuma, saya sesekali tidak mahu mereka terikat dengan perancangan kami, maknanya biarlah ia berlaku mengikut situasi dan keadaan semasa.

Sekarang kakak dah pun berusia 5 tahun, masih tidak tahu membaca dan tulisaannya tidaklah secantik mana. Saya tidak kisah tentang itu biarpun anak2 rakan saya sudah jauh ke depan. Pandai membaca dan sebagainya, malah ada yang memasuki kelas tuisyen untuk belajar itu dan ini. Prinsip saya, saya mahu dia membesar mengikut perkembangan kanak2 secara normal. Saya tidak mahu mengetatkan jadual hariannya dengan segala aktiviti. Betul ianya untuk masa depan mereka tapi saya lihat ramai ibu bapa yang lupa, anak2 mereka terpaksa mengikut segala 'kesempurnaan' yang dimahukan oleh orang tua mereka. Andai anak2 itu sendiri mahu mempelajari sesuatu dengan rela hati saya rasa tidak ada masalah. Mungkin kemahiran yang mendatangkan ketenangan buat mereka seperti kelas muzik, seni dan renang. Janganlah dipaksa mereka untuk mengikut segala perancangan kita secara total, itu tidak adil namanya.

Saya tidak mahu anak2 saya menghadapi tekanan. Namun bukanlah bermakna saya membiarkan mereka begitu sahaja. Saya tahu, keadaan keliling yang makin maju ke depan membuatkan kita semakin pantas mengejar 'kesempurnaan' yang kadang2 membuatkan kita lupa perbuatan kita telah mengakibatkan tekanan buat anak2 dan juga diri sendiri. Mungkin kita akan rasa ketinggalan bila rakan2 kita menyatakan begini...

"Anak saya tu dah pandai membaca sejak umur 3 tahun..."
"Oh, anak saya bijak sangat main alat muzik, kalah orang besar..."

Bagi saya, saya mahu anak2 saya dengan tenang membesar mengikut perkembangan fizikal dan mental yang sepatutnya. Alam kanak2 penuh dengan imaginasi, keseronokan dan santai2 jadi mengapa kita perlu mengisi masa2 ini dengan aktiviti yang sepatutnya dilalui 4 atau 5 tahun akan datang...

Saya mohon maaf andai coretan saya tidak dipersetujui oleh anda, masing2 ada cara sendiri kan...



Tuesday, July 10, 2012

Adik, ummi minta maaf yer...


Ummi nak minta maaf pada adik, daripada hujung rambut hingga ke hujung kaki. Semalam ummi marah adik. Ummi yang bersalah dik sebab ummi gagal menahan rasa marah.

Ummi akui yang ummi lost sekejap semalam. Masa adik meragam tu, Haseena pun sama-sama menangis. Dengan nak membersihkan muntah adik, nak masak lagi, memang benar2 menggugat kesabaran dan ketahanan fizikal ummi. Abah pulak takde, meeting tak habis lagi. Aduhhh... ummi benar2 taknak semua ni berlaku.

Kasihan juga tengok kakak semalam. Dia lapar dan mengantuk. Adik tahu tak ada satu ketika tu kakak pernah cakap dengan ummi macamni...

"Ummi ni kenapa, asyik adik je dulu.."

Allahhuakbar, luluh hati ummi ni dik. Benarkah ummi dah abaikan kakak? Sebenarnya ummi rasa bersalah pada semua anak2 ummi. Ummi dah cuba yang terbaik tapi hakikatnya masih ada ketidaksempurnaan. Kakak, bukan ummi mendahulukan sesiapa tapi buat masa ini adik dan Haseena masih sangat kecil di mana ummi memang kena beri perhatian lebih sedikit. Tapi ummi juga sangat sayangkan kakak.

Apa yang ummi perasan adik sangat sensitif sejak seminggu ni. Sikit2 menangis, pastu ada je yang tak kena. Ahad malam Isnin tu adik jatuh masa main lari2 dengan kakak. Dah berbenjol dahi tu. Petang semalam masa ambik adik kat school, Teacher Sai cakap mulut adik berdarah sebab ada sorang budak terlanggar adik. Jatuh lagi. Memang hati ummi sangat bimbang dengan adik apatahlagi adik sangat lasak, lagi membuatkan ummi sentiasa terkenangkan adik. Setakat ni ummi masih percaykan kakak sebab nampak gaya kakak pandai menjaga diri.

Ummi mintak maaf pada semua anak2 ummi.... Juga buat suami, sebab saya masih pening nak menyesuaikan diri menjaga tiga orang anak kita. Bantuan sayang sangat saya hargai. Terima kasih sangat2 :)

*Rasa semakin takde masa untuk diri sendiri walaupun timetable dah ada. Saya masih dalam peringkat menyesuaikan diri dengan keadaan sekarang ni...

Friday, July 6, 2012

Kelahiran Nawal Haseena


6 April 2012 (Jumaat)
Semasa kandungan memasuki minggu ke 32, saya rasa sakit seperti dihiris2 di bahagian ari-ari. Ianya sama seperti saat mahu melahirkan kakak. Cuma sakit ni datang lebih awal. Sedikit sebanyak tafsiran saya mengatakan Haseena juga akan lahir lebih awal seperti kakak-kakaknya.

Saya perasan ada cecair coklat keluar masa tengahari tu sebelum keluar lunch, tapi wat dek jer la sebab tak rasa kontraksi. Tapi sepanjang keluar lunch tu memang fikiran dok ingat perkara tu. Ni tanda2 nak bersalin ke, sebab setiap kelahiran kan berbeza tanda2nya… Saya confuse.

On the way balik rumah petang tu saya story kat En. Hubby. Saya masih mampu bercerita dalam keadaan yang sangat santai. Kerisauan memang tergambar di wajah kekasih hati saya itu, maklum saja keesokan hari dia akan ke Seremban untuk bertugas.

7 April 2012 (Sabtu)
Langsung takde tanda macam semalam. Ok, saya tunggu je.  Lagipun saya demam sejak semalam. Saya hanya baring, seluruh tubuh saya sakit2 tak terkata. Saya redha dan pasrah dengan keadaan rumah, tau je la macam mana 2 beradik tu ‘mengemas’ rumah kan. Tengahari tu saya gagahkan diri untuk masak nasi dan goreng telur. Saya ingat sangat, tika saya menyuap 2 mulut kecil di hadapan saya, airmata saya laju tak dapat ditahan-tahan. Sedih sangat, sebab saya sungguh tak berdaya untuk memasak yang lebih baik daripada itu untuk mereka.

Saya tak sabar menunggu kepulangan En. Hubby pada sebelah malamnya. Kepada dia saya sandarkan harapan untuk menguruskan anak-anak dan rumah yang agak terbiar sejak siang.

Firasat saya waktu itu adalah waktu bersalin semakin hampir, cuma tak tahu bila. Saya berdoa tiapkali lepas solat agar saya bersalin di waktu yang senang saya uruskan Ashiqin dan Inshirah. Senang cerita waktu siang la yang saya harapkan, dua beradik tu kat sekolah. Malamnya mungkin adik saya boleh temankan di rumah nanti.

8 April 2012 (Ahad)
Cecair coklat seperti Jumaat aritu keluar lagi. Saya semakin suspen, tapi memang takde kontraksi. Petang tu siap lepak kat depan rumah, beramah mesra dengan Kak As jiran saya. Lama betul saya tak jumpa dia. Maklumlah, masing2 sibuk dengan kerja dan hal2 lain. Kakak dan adik saya biarkan bermain di sekitar kami. En. Hubby pula mengemas rumah, he3… Dia sungguh rajin masa tu (ataupun terpaksa rajin, tak tau la, wink3… Apa2 pun terima kasih banyak2 sayang.)

9 April 2012 (Isnin)
Jam 4.30 pagi ketika ingin ke bilik air, saya terasa seperti ada percikan kecil yang berlaku. Apakah…… yup, saya semakin yakin saya akan bersalin hari ini juga. Masa tu pun masih tiada kontraksi. 6.30 pagi saya perasan cecair coklat juga terus keluar sedikit demi sedikit. Saya masih dalam keadaan tenang tika itu, aktiviti harian masih saya lakukan seperti biasa. Menyiapkan apa2 yang patut untuk menghantar kakak dan adik ke sekolah.  Saya melakukan semuanya seperti biasa kerana saya terfikir, andaikata itulah kali terakhir saya bersama mereka, saya puashati kerana semuanya telah diuruskan daripada awal hingga akhir. Ketika memandikan mereka, saya masih lagi kuat.

Tapi, jam 8.00 pagi baru saya rasa sakit. Sakit yang boleh dikatakan agak kuat. Sewaktu tiba di sekolah anak2, saya tidak turun pun seperti kebiasaan. Mereka hanya salam, cium dan peluk saya di dalam kereta. Saya memeluk mereka erat2…. Mujur airmata dapat ditahan, saya tahu kami akan berpisah buat seketika. Pasti rindu akan berkepung dihati saya nanti.

Selesai menghantar mereka ke sekolah, suami memecut laju ke hospital. Saya memang sakit yang teramat masa tu. Rasa betul2 nak bersalin, cuma tiada ransangan untuk meneran. Sempat lagi saya berpesan kepada En. Hubby supaya tidak memandu laju. Saya memang penakut kalau bacaan meter kereta melebihi 90.

Sampai di Pusrawi jam 8.45pagi, klinik hariannya pun baru nak buka. En. Hubby bergegas masuk ke dalam berjumpa staf yang bertugas supaya kami dapat naik ke tingkat atas. Saya yang ditinggalkan di dalam kereta cuba menggagahkan diri untuk keluar daripada kereta dan naik sendiri ke atas. Sebolehnya saya tak mahu naik wheelchair, entah kenapa saya ada perasaan malu untuk duduk di atasnya. Perasaan yang sama tiapkali saya ke hospital untuk bersalin.

Tapi hakikatnya, saya memang dah tak mampu nak berjalan. Haseena seperti sudah betul2 mahu keluar, risau pulak saya andaikata dia tiba2 keluar dan jatuh ke lantai. Nau’zubillahhiminzalik. Tiba di labour room saya terus diperiksa oleh jururawat dan doktor yang bertugas. Patutlah saya rasa sakit sangat, rupanya bukaan dah 9cm! Allahhuakbar. Kami suami isteri terkejut. Cuma menurut doktor, kepala anak saya jauh sikit daripada pintu keluar. Sebab itulah saya tiada ransangan untuk meneran. Doktor mengambil keputusan untuk menunggu sedikit waktu lagi dengan harapan kepala anak saya akan terus turun secepat mungkin. Dalam 10 hingga 15 minit selepas itu, saya dimasukkan ubat untuk mempercepatkan kelahiran kerana Haseena dah buang air besar dan kepalanya masih tidak betul2 turun ke pintu kelahiran. Selepas daripada itu barulah saya ada ransangan untuk meneran Haseena.

Alhamdulillah, setelah 3kali push, akhirnya Haseena pun selamat dilahirkan pada jam 9.25 pagi dengan berat 3.45kg. Lega sungguh rasanya. Satu perkara yang sangat saya suka pada waktu itu ialah saya dapat melihat secara jelas tubuh badan Haseena. Tak terbayang perasaan saya masa tu. Kelahiran sebelum ini saya hanya memandang anak2 dalam pandangan yang kabur. Memang sebelum kelahiran yang ketiga ini saya nekad untuk tidak menanggalkan cermin mata saya. Masa En. Hubby nak tolong tanggalkan cermin mata, saya menolak tanpa menyatakan sebarang alasan.

Saya tidak lama di labour room. Selesai segala urusan saya ditolak masuk ke bilik. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat sakit saya tidak lama dan melahirkan Haseena juga sangat mudah. Segalanya atas kuasa Allah. Dia Maha Kaya. Tidak berapa lama saya di katil, barulah saya perasan yang saya tak sempat langsung menyalin pakaian hospital.  He3… cepat sungguh prosesnya berlalu. Syukur sangat.

Ketika jururawat menghantar Haseena kepada saya, dia sangat lena tidur. Malah sewaktu abahnya mengalunkan kalimah2 suci pun dia masih lena. Apabila dikejutkan untuk menyusu, hanya sedikit saja yang dihisapnya. Alahai puteriku….. Kami terus mentahnikkan dia selepas daripada itu.

Saya masih ingat ketika adik perempuan saya menghubungi kami untuk bertanya khabar, dia menyatakan yang mak agak terkilan kerana tidak dimaklumkan yang saya dimasukkan ke hospital. Saya hanya mampu diam dengan mengatakan semuanya berlaku dengan pantas di pagi hari tanpa sempat kami maklumkan kepada seluruh ahli keluarga. Mendengar penjelasan itu, mak sedikit lega namun katanya selagi dia tidak menatap wajah Haseena, hatinya tidak akan tenteram. Malam itu juga mak dan ayah datang bersama adik perempuan saya.

Dan, untuk kelahiran ketiga ini saya juga mengucapkan tahniah kepada En. Hubby kerana telah berjaya membersih dan menanam uri sendiri. Sebelum ini kakak ipar saya membantunya.

Segalanya telah berjaya saya lalui dengan tenang. Bantuan seluruh ahli keluarga amat saya hargai kerana tanpa bantuan dan sokongan mereka  saya pasti tidak akan Berjaya bukan…. Alhamdulillah dan terima kasih untuk segalanya.

Abah, cuba cari jalannya...

Pagi ini lain daripada hari yang lain bagi kakak dan juga ummi. Untuk pertama kalinya kakak akan menyertai lawatan sekolah ke Zoo Negara. Bermakna, inilah kali pertama saya melepaskan kakak keluar bersama orang lain.

Secara jujurnya ada sedikit kebimbangan buat dia. Macammana la anak ummi nanti, harap kakak baik2 saja dengan kawan2 dan cikgu2nya. Saya titipkan doa restu buat kakak supaya semua anggota lawatan berada dalam lindungan Allah sentiasa dan selamat pergi juga kembali seperti sediakala. Semalam kakak demam dan batuk sedikit. Tapi pagi ni nampak dia ceria saja. Mestilah dia excited kan. Ketika menunggu adik dan abahnya bersiap pun banyak kali dia mengingatkan supaya kami cepat. Katanya, nanti bas dah jalan. He3...  Sewaktu dalam perjalanan menuju ke tadikanya, berkali2 dia menyuruh abahnya mencari jalan untuk ke Zoo Negara.

"Abah, cuba abah cari jalannya," itulah ayat kakak.

Saya faham maksudnya, dia mahukan abah mencari peta di dalam IPhone seperti kebiasaan apabila kami anak beranak keluar berlibur. Sehinggalah saya katakan pemandu bas itu tahu jalan untuk ke sana barulah dia diam. Sampai di tadika, bas Sekolah Integriti AsSyakirin telah pun sampai. Kakak dan adik saya turunkan seperti biasa hingga ke pintu kelas. Sungguhlah excited kakak sampai terlupa menyalami saya, aduhai anak :)

Inshirah pun excited seperti kakak. Risau jugak saya, buatnya dia nak naik bas ikut kakak macammana? Awal pagi lagi dia dah kata nak naik bas. Hari ni dia turut mengenakan sport shoes seperti kakaknya walaupun dia berbaju kurung. Beg yang saya bekalkan kakak untuk di bawa ke zoo pun dia yang sandang.
Sempat juga saya bekalkan air, sapu tangan, tisu basah, topi dan pakaian buat kakak. Pagi tadi sebelum dia mandi saya sudah berikan roti untuk dijamah. 


Ketika melihat ada ibu bapa yang setia menunggu untuk melepaskan anak2 mereka menaiki bas, hati saya digayut rasa bersalah. Maafkan ummi sayang, kerana tidak menunggu dan melihat kakak menaiki bas. Ummi kirimkan doa supaya semuanya selamat dan ceria. Balik nanti cerita kat ummi dan abah yer. Dan, kakak jangan lupa makan ubat bila balik lawatan nanti.

Salam sayang ummi untuk kakak dan adik... :)



Tuesday, July 3, 2012

Kalau dalam waktu terdekat ni...

Saya baru je menjengah satu blog. Entry nya berkisar kepada seorang sahabat blogger beliau yang baru saja meninggal dunia. Allahhuakbar....

Saya sayu, terkedu, insaf dan saya benar2 kosong tika itu. Apa yang nak dikata selain menghadiahkan Al Fatihah buat sahabatnya itu. Ianya benar2 membuatkan saya terfikir walaupun bukanlah kali pertama ianya terlintas di fikiran... KALAULAH SAYA PERGI DALAM WAKTU YANG TERDEKAT NI, BAGAIMANA YA?
-
-
-
-
-
-
-
Entahlah, saya benar2 tidak bersedia daripada setiap sudut. Amalan saya, keluarga saya, kerja saya dan segala2 yang berkaitan dengan saya. Setiap masa saya sedar tentang ini tapi SAYA TETAP LEKA DAN BERTANGGUH.... Allahhuakbar. Ampunkan saya Ya Allah. Saya tak mampu membayangkan tapi saya perlu terima hakikat yang ianya BUKAN MUSTAHIL.

Bagaimana dengan kehidupan keluarga saya nanti ya? Bagaimana dengan ......... Aduh, segalanya bagaimana.... Blog ni pun macammana ya?
-
-
-
-
Antara sesuatu yang perlu saya lakukan selain meningkatkan amalan ialah semua kod rahsia saya perlu diketahui oleh orang yang dipercayai....Kenapa? Ada sebabnya yang tersendiri...

Allahhuakbar!

Thursday, June 28, 2012

Nak nangis tengok MukaBuku

Saya baru jer menjengah laman MukaBuku... Rasa mahu menangis!

Saya malu, saya hairan, saya terkedu... segala perasaan ada.... ramai sungguh sahabat2 saya bercakaran sesama sendiri di laman itu. Yang disana menuding jari disini, yang disini melemparkan tuduhan kepada yang disana pula.

Allahhuakbar. Sahabat2ku.... mengapa kita kian bercelaru, kian bercakaran? Susah sangat ke untuk kita saling menghormati dan bertolak ansur. Hakikatnya bukan semua orang setuju dengan keputusan dan tindakan kita kerana mereka mempunyai alasan sendiri, maka janganlah kita dilemparkan kata2 nista. Dan, kita juga tidak perlu menyalahkan orang lain kerana mereka juga ada sebab yang tidak kita ketahui.

Tidak terlintaskah di fikiran sahabat2 sekalian, kerugian yang amat besar sedang menanti kita. Berfikir dan bertindaklah dengan matang bukan emosi semata-mata. Orang yang ingin meruntuhkan keharmonian kita sedang bertepuk tangan kerana usaha mereka kian menampakkan hasilnya.

Aduhai sahabat2ku... kalaulah kalian menggunakan laman itu untuk bercakaran, baik ditutup sahaja akaunnya kerana tindakan kita sedikit sebanyak mengundang fitnah yang sangat teruk akibatnya. Berfikirlah banyak kali sebelum jari2 sahabat sekalian menaip baris perkataan yang belum tentu mendatangkan manfaatnya!

Tuesday, June 26, 2012

Edit rumah

Aduhai... saya baru je edit umah saya ni, berterabur pulak jadinya. Tu pun buat label je. Entry yang lama masuk pulak kat entry hari ni. Camne ye nak betulkan semula? Saya ni dah le tak berapa pandai IT.

Tolong....
Sudah lama saya memerhati, sejak saya mengerti tentang alam sekeliling... Dulu saya tak faham mengapa orang dewasa suka sangat berbalah sesama sendiri. Walhalnya perkara kecil je.

Dalam kemajuan arus hidup di bandar besar ni, manusia berpusu-pusu mahu mencipta kejayaan. sanggup menjatuhkan orang keliling walaupun orang itu adalah orang paling baik dengannya.
Ok, saya nak sambung cerita pasal trauma yang saya katakan pada entry lepas.

Seingat saya sepanjang hidup saya hingga berusia 31 tahun ni, sudah 6 kali saya accident. Itulah punca kenapa saya TRAUMA sehingga ke hari ini! Dulu, nak duduk kat seat depan pun saya sangat takut. Menggigil badan saya. Jantung tak usah cakap la lajunya, agaknya lebih laju daripada lrt. he3... Boleh ke bagi perumpamaan camtu?

2 kali dengan kereta, 2 kali dengan bas, sekali dengan motosikal dan sekali dengan lori.

Mula-mula accident saya jatuh daripada atas bas. Waktu tu, saya berada dalam sekolah rendah tapi tak ingatlah darjah berapa. Masih terakam kemas dalam ingatan ni, perkara pertama yang saya fikirkan apabila saya jatuh tu ialah camne saya nak pergi sekolah. Saya memang jenis tak suka ponteng sekolah, ye lah mak cakap saya memang excited nak pergi sekolah sejak kecik lagi. Rajin baca buku, malahan apa sahaja yang terhidang di depan mata saya, mesti saya baca walaupun ianya hanyalah suratkhabar yang membalut ikan masin. (dulu, kedai kat kampung saya pakai suratkhabar lama yang dipotong dua untuk balut ikan masin)

Saya ni adalah murid paling last sekali yang diambik dek Abang Nye dalam trip kat kampung saya tu. Rumah paling hujung la katakan. Masa Abang Nye buat U turn, saya terlepas pegang daripada besi kat pintu tu. Mujur tak pengsan, dan Alhamdulillah Abang Salleh nampak masa saya jatuh tu. Dia la yang bagitau Abang Nye saya jatuh. Abang Salleh ni senior saya. Saya berkeras dengan Abang Nye nak terus pergi sekolah jugak walaupun dia nak hantar saya balik rumah. Lagipun saya tak cedera.

Diari Ramadhan saya

Saya nak berkongsi rutin di bulan puasa bagi tahun ni pulak. Tahun lepas adik masih kecik, baru 8 atau 9 bulan. Tahun ni dia sudah besar, makanya rumah saya macam 10 orang duduk, he3... Sila bayangkan tatkala rumah bersepah, barang dapur kat ruang tamu, barang kat ruang tamu kat bilik air!) Tidak dinafikan sesekali saya jadi macam raksasa kat rumah..... :) mesti buruk betul wajah dan fizikal saya masa tu...

Seawal 4.20 pagi saya akan bangun untuk menyediakan juadah bersahur. Saya tak boleh miss sahur macam orang lain. Nanti saya tak keruan satu hari, tambahan saya ni menyusukan anak. Bukanlah saya memasak yang hebat2 pun, yang ringkas2 jer. Sambil2 tu saya masak sekali makanan untuk dua budak kecik yang sangat saya sayang. Dalam pukul 5.15 saya akan bersahur dengan En. Suami. Lepas tu terus kemas2 rumah, solat dan bersiap untuk ke pejabat.

Maka, saya ni pagi2 lagi dah bersukan kat dalam rumah. Peluh tak payah citer la, macam berkebun je rasanya. Oh ya, kebun di belakang rumah tu sudah sangat jarang saya jenguk. Kesian tanaman2 tu... dah lama saya dan suami tak membelainya. Kalau difikirkan, dalam sibuk2 kemas rumah tu saya tak berkesempatan langsung untuk melipat kain. Ada 3, 4 bakul jugak tu. Ni semua gara2 si adik yang melipat semula kain2 tu, saya merajuk ok! Serius, tapi tu la... saya tak patut merajuk dengan anak sendiri kan. Hmmm...

Dalam bulan Ramadhan ni, saya masuk pejabat 8.30 pagi, balik pukul 4.00 petang. Anda terkejut? TQ bos sebab benarkan kami balik awal tahun ni... :) Kira2 7 pagi kami pun meredah jalan ke KL. Dalam kereta biasanya saya akan mengantuk walaupun anak2 sangat riuh macam murai, he3..

Petangnya kalau saya tak masak, kami akan singgah di bazar Ramadhan. Susahnya bila sampai kat sini, suami tanya saya, saya tanya suami nak beli apa. Punya banyak makanan yang dijual, boleh kitaorang tak tau nak beli apa. Aduhai... Beli jugak la lauk tapi balik rumah saya masak jugak buat lauk tambahan. Hu3... masak simple jer. Tapi tahun2 lepas ada jugak saya tak masak. Suami dah biasa dihidangkan 2, 3 lauk tapi saya tidak. Mungkin dah terbiasa sejak kecik, makan mana yang ada. Itu la lauk tengahari, itu la lauk malam. Sampai sekarang pun saya masih kekok untuk makan pelbagai lauk dalam masa yang sama. Kalau ada ikan masin, saya akan tinggalkan lauk lain.. Wah, kecur air liur saya..

Kami akan berbuka bersama anak2, memang riuh la kat meja makan. Kakak dah lebih bersopan bila menghadap makanan, adik je la yang buat kecoh. Adik suka sangat ceduk itu, ini. Nak merasa semuanya kut. Padahal gigi baru ada 7 batang, oh lambatnya gigi dia keluar. Adik dah setahun setengah tau. Aktiviti malam ni macam subuh2 hari gak la, cuma bertambah kecoh sebab budak 2 orang ni tak tidur lagi. Kesabaran harus di tahap yang maksimum ok, sebab saya sorang je yang mengadap diorang. Abahnya ke surau.

Kebiasaannya, pukul 12 tengahmalam baru la saya baring untuk berehat. Anak2 saya tidur lewat, macam2 aktiviti yang diorang buat. Itu pun dalam masa berehat tu saya bangun jugak tengah malam. Kakak nak buang air kecik la (walaupun sebelum tidur dah buat semua tu), adik merengek minta disusukan la... Adoi... penat sungguh! Bulan puasa saya lagi kurang berehat daripada hari2 biasa.

Benar seperti dikata, seseorang tu takkan tahu siapa sebenarnya seorang ibu melainkan dia menjadi seorang ibu. Memang patut Rasulullah meletakkan ibu itu dihadapan untuk diutamakan. Ya Allah... sukar nak diungkapkan dengan kata2 akan keletihannya, kesedihannya, kegembiraannya malah apa saja yang dilalui oleh seorang ibu. Ampunkan keluh kesahku Ya Allah dalam menjalankan tanggungjawab ini kerana ganjaran yang Engkau janjikan tak terjangkau hebatnya. Terima kasih buat En. Suami yang selalu mendengar walaupun kadang2 dia buat2 tak dengar.. :) Ohh... dah jauh lari daripada topik asal ni...

Begitulah diari saya (bukan Diari Rafiq ye, he3) dalam bulan Ramadhan, walaupun untuk tahun ini baru cukup 2 hari. Kebiasaannya gitu la yang saya lalui... Semoga saya mendapat pahala yang berlipat ganda pada tahun ni.
Dah lama saya tak update blog ni, banyak menda berpusing2 tak lepas2 kluar. Idea menulis tu ada tapi dek kerana kesibukan tugas harian maka blog ni terbiar agak lama....

Kali ni saya nak bercakap mengenai hal rumahtangga walaupun hakikatnya rumah zaman moden ni banyak lif berbanding tangga, he3... perlu saya tegaskan di sini, apabila kita bercakap mengenai isu gender sampai dunia kiamat pun ianya takkan habis. Pasti ada tudingan jari kepada pasangan. Apapun yang akan saya perkatakan, mana yang baik ambillah jadikan panduan manakala yang sebaliknya jadikan pengajaran.

Stress atau tekanan pasti pernah dirasai oleh semua orang terutamanya mereka yang telah berkahwin, tak kiralah suami mahupun isteri. Seringkali rumahtangga yang dilihat tidak berombak dianggap sangat bahagia manakala yang berantakan pastinya dilabel dengan pelbagai tuduhan atau tanggapan yang adakalanya tidak tepat langsung. Hati2 ye Tuan2 dan Puan2... air yang tidak berombak itu tidak semestinya jernih sentiasa. Mungkin jernih pada kita yang memandang tetapi pada yang memikulnya....

Jika kita melihat suami atau isteri sangat baik, tidak pernah komplen apa2 tentang rumahtangga yang dilayari janganlah dianggap dia ok sentiasa! Ya benar, itu satu kenyataan! Sungguhpun pasangan kita ok, tanyalah khabar dia sesekali. Mungkin dalam diam dia mengharap supaya pasangannya bertanya tentang dirinya ataupun bercerita tentang apa saja dengannya. Suasana sunyi dalam rumahtangga boleh mnegundang kehambaran. Lazimya kita melihat si suami kurang bercakap dengan si isteri kerana kebetulan isterinya seorang yang berdikari maka pada fikirannya si isteri ok, baik2 aje. Jangan Tuan2!

Apabila Tuan2 seorang sibuk dengan kerjaya, jadual dipenuhi dengan tugasan luar yang memakan masa berhari2, luangkanlah masa dengan sepotong ayat.. " sayang ok hari ni, penat tak? Anak2 nakal ke?"

Perbezaan antara kita

Saya makin tidak faham dengan keadaan keliling. Masing2 bercakaran. Menuduh yang bukan2, akibatnya fitnah kian berleluasa seperti ianya tidak mendatangkan rasa takut akan akibatnya.

Bukankah itu petanda dunia makin tua, tetapi manusia kian tidak matang sungguhpun dihambat arus kemodenan yang berteknologi tinggi. Makin lupakah manusia akan jalan kebenaran?

Saya bukanlah penganalis politik yang hebat, tetapi pandangan saya cuma datang daripada lubuk hati seorang manusia kerdil yang cukup bencikan pertengkaran. Malah penulisan saya juga tidak seperti mereka yang hebat menulis itu dan ini. 

Saya selalu berfikir, tak bolehkah kita duduk bersama di kedai kopi dengan mengenepikan ideologi yang didukung? Eratkan persahabatan dan silaturrahim melalui perbezaan ideologi itu lebih baik bukan? Masing2 mendapat manfaat kerana perbezaan pendapat itu membuatkan kita makin berusaha untuk menjadi yang lebih baik. Andai tidak ada perbezaan langsung antara kita, sudah pastilah tiada warna warninya kehidupan ini. Tentu bosan, jadi di situlah kelebihan perbezaan kerana ia membuat kita kian positif dan kreatif. 

Tidak salah untuk bersaing, tetapi biarlah secara sihat. Bukan dengan menggunakan fitnah sebagai senjata untuk menjatuhkan lawan. Biar siapa pun yang mentadbir negara nanti, eloknya kita sama2 sepakat memakmur, mempertahan dan membangunkan tanahair tercinta. Menjadi kewajipan kepada kita untuk terus memelihara keharmonian negara yang kita duduki ini. Wariskanlah keamanan buat anak cucu kita nanti.

Sanggupkah kita menggadai ketenangan negara ini hanya untuk merealisasikan apa yang dimimpikan. Kadang2 mimpi kita yang indah itu belum tentunya indah kerana kenyataan yang kita tempuhi ada pahitnya. Itu hakikat.

Ok, itu sahaja daripada minda saya yang fakir...

*kalaulah penulisan saya dianalisis dek guru Bahasa Melayu, tentulah teruk saya dihentam kerana kecelaruan pendahuluan, isi dan penutup karangan saya ni... he3

Sami & Siti.. kolaborasi yang hebat!


Saya telah mendengarnya berulangkali, namun saya tetap tidak jemu. Kolaborasi yang hebat bukan? Lagu ini juga sangat menusuk kalbu saya, sebelum Sami berduet dengan Siti pun setiap hari saya akan mendengarnya. Penuh makna lagu ni buat saya...

Oh ya, saya juga sangat kepingin untuk menjadi sebahagian daripada penonton semasa konsert Sami Yusuf pada 17 Julai nanti. Tapi... saya tahu ianya sangat mustahil. Kesian anak2 saya nanti...Bagi mereka yang belum membeli tiket, anda boleh melayari www.redtix.airasia.com

Jom layan lagu ni lagi...

Thursday, June 21, 2012

Cepat sembuh ya Haseena

Haseena batuk berkahak pula sekarang. Saya sangat berharap supaya dia tidak melalui apa yang telah dilalui oleh kakaknya. Cepat sembuh sayang, dah 6 hari sayang tak sihat....

Sesungguhnya ada banyak hikmah yang tersirat cuma kita yang tidak dapat melihatnya. Nikmat sihat yang ditarik seketika supaya kita sedar bukan selamanya kita segar bugar... Lindungilah kami Ya Allah daripada segala perkara yang tidak diingini...

Gambar Haseena