Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, December 13, 2013

Muhammad Bin Ahmad Zahid

Assalamua'laikum....

Semalam (12 Disember 2013) tatkala Ummi menonton Buletin Utama, mata terpaku pada satu berita daripada luar negara di mana kerjasama antara kerajaan Negeri Perak dan Universiti Fatih sangat menarik minat Ummi, apatahlagi tiba-tiba adik Muhammad Ahmad Zahid mengalunkan ayat suci.

Universiti tersohor di dunia ini mempunyai 7 Fakulti, 140,000 orang pelajar di mana 8,500 orang terdiri daripada pelajar luar negara dari 110 negara. Universiti yang menginjak 17 tahun ini terdiri hasil daripada sebuah badan sukarela dimana sumber kewangannya 100% daripada hasil waqaf. MashaAllah, hebat bukan...

Apabila terpandangkan wajah adik Muhammad yang semakin menginjak dewasa, ternyata daripada dulu hingga sekarang anak muda ini boleh mencairkan mana-mana jiwa dengan kemerduan suaranya. Sungguh besar pengorbanan ibu bapanya untuk menghasilkan anak sehebat Muhammad. Semoga Muhammad terus menjadi yang terbaik dan dilimpahi rahmat Allah hingga ke akhir hayat. Teringat ketika Muhammad berada dalam AQ ke 4 dulu (kalau tak silap la), Ustaz Nazri pernah mengatakan yang Muhammad ini sungguh payah untuk melihat senyumannya tetapi bakal calon menantu yang dinanti. Oh, semoga anak-anak Ummi juga menjadi anak-anak yang solehah.

Waktu senggang tatkala ini mulalah Ummi berdamping pakcik Google untuk mencari info terbaru Muhammad dan mendengar dia mengaji. Rupa-rupanya Muhammad dibesarkan dengan suasana masjid semenjak umur 4 tahun hasil asuhan datuk, ibu dan ayahnya. Malah hafazan Muhammad bermula pada umur 7 hingga 10 tahun secara sepenuh masa dan tidak pernah didedahkan dengan kartun. Makanannya pula berasaskan sumber halal dan yang berkualiti. Cita-citanya pula ingin menjadi Ulama' professional.

Mengikut bapanya, sifat sabar dan ikhlas perlu ada dalam diri setiap ibu bapa agar anak-anak yang dilahirkan dapat dibentuk dengan cemerlang dunia akhiratnya. Selain berdamping dengan bahan bacaan untuk mendapat ilmu, ibu bapa juga hendaklah rajin bertanya dengan orang-orang terdahulu kerana pengalaman mereka tidak ternilai dan kesilapan orang tua kita juga janganlah kita ulangi lagi. Menurut ibunya pula, semasa mengandung beliau sangat menjaga pandangan dan mulut agar hanya meihat serta mendengar yang baik-baik sahaja.

Allahhuakbar.... mulia sungguh peribadi ibu bapa Muhammad. Mereka sangat sabar dan tidak berputus asa dalam mendidik anak-anak. Semoga Ummi dan abah dapat sama-sama menongkah arus membesarkan anak-anak agar menjadi insan yang bermanfaat kepada agama, bangsa dan negara.


No comments: