Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 18, 2013

Sambil beriadah kita mendidik

Assalamua'laikum dan selamat sejahtera...

Kali ni Ummi nak sentuh sket bab riadah. mengingatkan kembali waktu yang diluangkan bersama anak-anak Ummi, banyak perkara yang berlegar kat kepala ni. Oh ya, Ummi bukan sesiapa, pakar pun tidak apatah lagi orang yang hebat bila bercakap mengenai keibubapaan. Apa yang dituliskan di sini sekadar perkongsian pendapat dan pengalaman...

Setiapkali hujung minggu biasanya Ummi memang tak lepaskan peluang untuk beriadah bersama anak-anak di taman permainan ataupun tempat lain yang boleh menggembirakan mereka. Setelah 5 hari anak-anak bersekolah... (ecece... macam dah sekolah rendah..) pastinya rehat di hujung minggu adalah sesuatu yang sangat dinantikan. Bermain basikal, berlari atau apa saja.... bestnya jadi kanak-kanak kan, sebab tak payah nak pikir apa-apa :)

Sesuatu yang selalu Ummi perhatikan tatkala beriadah ni ialah masih ada ibu bapa yang tidak mengawasi anak-anak, tapi bukanlah semua ye. Nanti ada yang salah faham pula. Anak-anak dilepaskan begitu sahaja, tambahan pula anak lelaki. Mungkin bagi sesetengah ibu bapa, anak-anak ini wajar diberi kebebasan untuk bermain di luar. Memang tak salah pun nak buat macamtu, tapi yang masih kecil tu janganlah dibiarkan. Soal keselamatan sayang. Aduhai, kalau anak-anak yang dah besar ni tak kisahlah kan. Kalau yang berumur dalam lingkungan 12 tahun ke bawah ni, rasanya eloklah dikawal.

Selain daripada isu-isu keselamatan, ada juga perilaku anak-anak yang boleh kita pantau semasa beriadah ni. Sangat elok kalau kita sambil bermain sambil kita terapkan akhlak-akhlak yang baik supaya mereka terdidik daripada kecil akan budi pekerti yang mulia. Pengalaman Ummi sendiri berdepan dengan kanak-kanak yang agak nakal ini membuatkan Ummi kuat berfikir macammana caranya nak menerapkan akhlak yang baik buat si kecil. Kita semua tahu, anak-anak ni memang adakalanya nakal, tapi kalau dibiarkan melarat jadinya. Lumrahlah mereka bergaduh atau berbuat sesuatu yang tidak sepatutnya kerana akal mereka tidak seperti kita. Namun, kitalah yang bertanggungjawab untuk mendidik mereka. Pengaruh kawan-kawan juga menyumbang peribadi anak-anak ni. Jadi, masa inilah kita boleh kenal kawan-kawan anak dan lihat sendiri cara mereka berkawan.

Anak kedua Ummi, Inshirah pernah kena sepak di muka dengan seorang budak lelaki sebaya dengannya. Kejadian betul-betul berlaku di depan mata. Bayangkanlah di depan Ummi perkara tu berlaku, sangat pantas. Secara jujurnya memang Ummi marah, tapi bila bibiknya memohon maaf ianya menyejukkan sedikit hati Ummi. Sebenarnya kasihan pada budak lelaki tersebut, Ummi selalu melihat dia bermain di taman tanpa ditemani ibu atau bapanya. Malah sehingga kini Ummi langsung tak kenal ibu bapanya. Peristiwa ni memberi pengajaran kepada Ummi supaya lebih kuat berusaha mendidik anak-anak dan janganlah fokus kepada usaha kita meningkatkan ekonomi keluarga semata-mata. 

Ummi juga perasan, ada juga anak-anak kecil yang beriadah ni kadang-kadang tak menjaga kebersihan diri dan tempat permainan. Selalu juga Ummi terserempak dengan anak-anak yang bermain tanpa memakai selipar atau kasut. Biasanya mereka ini tidak ditemani ibu bapa tetapi bibiknya. Maaf ya, bukan Ummi kata semua bibik itu kurang bersih tetapi segelintirnya memang memandang remeh soal itu. Keluar daripada pintu belakang terus ke taman permainan, kemudian terus masuk ke rumah. Kalaulah kaki tu tercucuk paku atau benda-benda tajam kan dah sakit. 

Sampah pun nampaknya masih ramai yang tak peduli untuk dibuang dalam tong sampah. Kalau makan aiskrim, plastik dan batangnya dibuang begitu sahaja. Bila dibiarkan, lama-kelamaan memang bertimbunlah sampah. Kesedaran sivik kita masih rendah berbanding dengan negara luar terutamanya negara Jepun. 

Sebenarnya kita belajar ilmu keibubapaan setiap masa, tak kiralah dah berapa lama pun berumahtangga. Cara mendidik anak-anak pun akan berubah mengikut masa dan keadaan. Harapan Ummi, semoga kita sentiasa berusaha tanpa jemu untuk menjadi ibu bapa yang hebat. Mana yag baik ambillah sebagai panduan tapi kalau tak baik jadikan pengajaran. Mohon maaf banyak-banyak kalau ada yang menyinggung perasaan...

No comments: