Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, March 5, 2015

Antara adab-adab ketika berkomunikasi

Assalamua'laikum dan selamat petang.

Harapan Ummi semoga semua orang sihat dan ceria. Cuaca panas yang melanda Malaysia sekarang ni jangan dipandang ringan ye...

Hmmm... waktu rehat ni rasanya Ummi nak sentuh sikit bab komunikasi 2 hala. Apa kena mengena pulak ye? Setiap hari kita kan berkomunikasi dengan orang lain, jadi serba sedikit kena la tau adab-adabnya kan...

Ok, bila kita berkomunikasi dengan seseorang atau lebih, kita kena pastikan dia/seseorang tu selesa dengan kita. Maksud selesa tu mungkin melibatkan keadaan, cuaca dan sebagainya. Kalau dah tengah panas nak berborak macam kat kedai mamak, baik lupakan je. Panas tu, berpeluh-peluh ketiak ok. Cer masuk kedai, pastu order teh o ais. Haa... kan sedap berborak. Oppss.... jangan terlebih waktu ye kawan-kawan, kalau dah nak habis waktu rehat tu tak reti-reti ke nak bangun? 

Oh ya, jangan lupa... bau mulut juga menyumbang kepada keberkesanan komunikasi. Kalau bangun pagi tak gosok gigi tak payah berangan la nak bercakap dengan orang ye. Kebersihan mulut tu penting kawan-kawan...

Selain daripada tu, respons dalam setiap komunikasi adalah penting. Maksudnya kalau satu pihak sedang berkomunikasi dengan kita, berikan balasan supaya dia/mereka faham kita sedang mendengar/nampak apa yang dibualkannya. Paling tidak pun katalah ya atau tidak. Kalau nak menggunakan bahasa isyarat seperti menggeleng, pastikan dia/mereka nampak supaya tidaklah ada orang rasa macam cakap dengan batu! Kalau sekali kita buat dek atau macam tak dengar/nampak, tak mengapa. Mungkin tak perasan. Tapi...... kalau dah berkali-kali memang ianya boleh membangkitkan kemarahan. Kalau nak tau rasa macammana menyampahnya bercakap dengan orang yang tak pandai berkomunikasi secara dua hala ni, tunggu la bila kena kat batang hidung sendiri. Masa tu jangan marah kat orang tapi fikir semula, " agaknya inilah yang diorang rasa bila aku buat dek je.."

Kawan-kawan jangan lupa untuk berkomunikasi dalam bahasa yang baik dan betul ya. Jangan memanggil seseorang dengan nama yang tidak disukainya atau makna yang kita panggil tu buruk maksudnya. Macammana kita nak dilayan dengan baik, macam tu la jugak orang lain. Penggunaan bahasa yang baik dan intonasi suara yang betul akan membuatkan seseorang/mereka selesa dengan kita.

Ok kawan-kawan..... tak susah pun nak praktikkan amalan komunikasi yang baik ni. Berlatihlah daripada sekarang supaya anak-anak atau adik-adik kita mendapat contoh yang baik.

Jumpa lagi. Sekian.



No comments: