Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 30, 2009

Kisah di pagi hari Rabu, 30 September

Sejak daripada semalam aku dah mula sakit2 kat tulang punggung. Tido pun tak lena, asyik terjaga jer. Kakak pun sama padahal baru seminggu ni aku sangat tenang ketika tido sebab kakak tak bangun malam lagi. Alih2 malam tadi dia pun skali terjaga. Suh garu, gatal la, sakit la... macam2 kakak ni...

Sudahnya dalam kul 5.15 gitu kakak bangun mintak air. Aku pun bangun. Mak ai, anak dara aku ni minum macam baru lepas berlari. Dahaga tul sampai berbunyi dia meneguk air tu. Lepas abih minum dia terus ke ruang tamu bukannya bilik tidur.

"Ummi, nak engok tv. Upin."

Haa... apakah anak aku ni mengigau? Oh tidak. Memang gitulah dia kalu bangun pagi. Upin, Upin, Upin... Agaknya sebelum tidur tu kepala dia dah set nak tengok Upin kut. Ntah la... Aku pun bukak la tv pasangkan DVD Upin, Geng tu... rasanya aku dah hafal sangat jalan cerita Upin ni. Tapi kakak tak pernah jemu.... Dia dan Upinnya tetap bersama.

Dah alang2 jaga ni aku pun terus masuk dapur. Nak masak kuetiaw goreng la. So, aku pun ambik la bahan2 untuk memasak. Dengan harapan yang tinggi, aku memasak dengan tenang sekali supaya hari ini bermula dengan baik dan penuh ceria. Ye la, aku kan dah lama tak masak gara2 alahan teruk.

Tapi... sebaliknya yang berlaku.... Pagi2 lagi mood aku telah berubah warna daripada warna terang ceria bertukar kepada warna gelap yang sedih, kelam. Buummmm... jatuh merudum mood aku. Tau kenapa?

Kakak main bedak. Sapu kat muka macam topeng gomak. Dah tu tabur atas lantai sampai masuk bilik tidur. Masa tu aku sabar lagi. Tegur dia dengan cara yang baik supaya lain kali jangan buat lagi. Elok2 masa aku pegi bilik ambik towel, dia main air. Curah2 kat bahagian dapur kering kami. Keluar bilik aku terus terduduk. Kakak.... apa ni.... Aduhai bertuahnya anak.

Macam banjir dah rumah kami. Rasa nak meraung jer masa tu. Ya Allah, hanya Engkau yang tahu bagaimana perasaan hamba Mu ini masa tu. Memang aku marah kakak. Mana taknya, boleh terjatuh tau kalu terpijak air tu. Air mata dah nak meleleh dah tapi aku tahan. Aku taknak marah2 dan sedih2 tapi kakak dah buat ummi jadi sebaliknya...

Ya, pagi ini ummi tidak ceria. Tidak gembira + sakit tulang punggung + sakit kepala. Oh tidak... aku tak mau dipengaruhi oleh mood tidak baik sepanjang hari. Tolonglah pergi jauh mood2 yang tidak bagus itu.... Pergi! Pergi! Aku mau bertenang saja....

Pagi tadi pun hujan turun seolah2 macam faham je perasaan aku. Nampaknya emosi ku sedang bercelaru lagi. Mula la nak sedih2 ni walaupun dah menjelang 1030 pagi. Kepada kakak... Ummi mintak maaf banyak2 sebab pagi2 hari lagi kakak dah kena marah. Bukan itu maksud ummi. Lain kali jangan buat lagi ye sayang... Harap2 anak ummi ceria dan sihat di bawah jagaan nenek Ina. Petang ni kita jumpa yer...

No comments: