Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, February 18, 2013

Filem Juvana



Saya baru menonton filem JUVANA semalam di Astro First bersama keluarga. Filem yang memang saya tunggu sejak menjadi penonton setia drama Juvana sebelum ini.

Hasil arahan Faisal Ishak memang tak mengecewakan saya, cuma rasanya kalau dibuat dalam bentuk drama mungkin impaknya lagi besar. Lepas tengok satu episod, nak tengok episod satu lagi. Filem ni cuma sejam setengah je. Itu pada pandangan saya la.

Gandingan pelakon pelatih Wira Bakti memang serasi.sejak dulu lagi. Botak, Daim, Panjang, Apek, Kicap, Komeng, Ayam. Manakala Lan Todak yang dipegang oleh Shahnaz Ahmad juga sangat menjadi, rupa macam budak psiko dah si Shahnaz tu. Kehadiran Shafie Naswip dan Adlin Aman Ramli juga turut membantu. Ngeri sehh masa Botak simbah minyak panas kat Jamal. Hadoi, sakitnya!

Cuma ada satu scene yang tak nampak cam tak real sangat bagi saya iaitu masa warden memanggil para pelawat untuk keluar dari sekolah Indera Sakti masa rusuhan tu berlaku. Kalau warden tu datang dalam keadaan yang sedikit berlari saya kira dah ok. (Huhuu... sorry ya Faisal Ishak, saya komen sikit je)

Scene yang menyentuh hati bagi saya ada dua. Pertama, sewaktu si Adlin Aman Ramli bawak Botak jumpa Jamal yang terlantar sakit sebab kena minyak panas tu. Betul kata si Adlin, kita yang kena buang segala sifat negatif dalam diri kita baru kita rasa tenang. Kalau tak, semuanya serba tak kena, ibarat semua yang ada di keliling ni nak jatuhkan kita. Babak kedua, masa Botak mengadap Quran kat surau. Dengan tak tahu membaca ayat-ayat suci tu, dia tak tahu taubat dia diterima oleh Allah atau pun tak.

Bagi saya cerita banyak pengajaranya, jadi janganlah dipandang daripad sisi negatif sahaja. Kalau menonton dengan anak-anak, pastikan kita orang dewasa ada sekali. Bolehlah kita selitkan kata-kata nsihat masa menonton tu.

Antara pengajaran yang saya dapat :

1. Didikan awal seorang manusia bermula daripada keluarga, iaitu rumah. Kalau rumah tu ibarat syurga, InshaaAllah tenang dan baiklah penghuninya.

2. Selalulah berfikiran positif walaupun ujian yang datang sangat berat untuk dipikul. Allah tempat bergantung  untuk segala-galanya. Bagi peluang kedua pada diri kita untuk jadi lebih baik daripada sebelumnya.

3. Pilihlah kawan yang baik-baik, InshaaAllah baiklah juga kita nanti. Maaf, bukan bermakna menolak terus kawan-kawan yang tidak baik, tapi kita harus kuatkan diri kita supaya kita tak ikut terjebak sekali. Kalau boleh, bimbinglah kawan kita ke arah jalan yang benar.

4. Bagilah peluang kepada 'mereka yang pernah dihukum', tak kira apa jua kesalahannya. Kalau kita sisih mereka, seolah-olah kita menggalakkan mereka kembali kepada jalan lama. Mungkin agak sukar pada peringkat awal untuk mempercayai orang-orang seperti ini, tapi kita juga harus sama-sama usaha untuk membaiki keadaan.

5. Allah itu Maha Pengampun walau apa jua yang kita lakukan. Yang penting kita sungguh-sungguh bertaubat.

Sebenarnya banyak lagi pengajaran yang ada dalam filem ni. Pesan saya, mungkin pada kita sesuatu sisi itu nampak tidak baik tetapi pada Allah hikmahnya tidak terjangkau dek fikiran kita. Selamat menonton.

Cuma.... satu yang pasti, saya sangat rindukan Cikgu Zakiah, Cikgu Ariffin dan Cikgu Raja!

1 comment:

Suspek Utama said...

cite ni mmg best..tp, saya pon lg suka drama dari muvi..tp over all, dua2 best..