Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 5, 2013

Misi turunkan berat badan

Alhamdulillah...

Kalau ikut kiraan, hari ni dah 16 hari Ummi dalam proses menurunkan berat badan. Sudah berjaya mengambil nasi sehari sekali berbanding sebelum ini ikut kata perut aje. Berat sebelum memulakan proses ini ialah 60kg, dengan ketinggian hanya 150cm rasanya ia bukanlah ideal sangat dengan Ummi.

Walaupun Ummi tidak tergolong dalam orang-orang yang mengalami kenaikan berat badan secara mendadak tapi rasa tak puashati dengan keadaan diri sendiri. Setelah 7 tahun mendirikan rumahtangga, berat Ummi naik dalam 8-9 kg gitu. Sekarang shape dah memang tak macam dulu. Nak pakai baju kurung yang dulu pun malu sebab ngam-ngam je kat badan. Boleh pakai tapi sendiri rasa malu.

Sebelum ni Ummi pernah mengawal pemakanan tapi tak bertahan lama, paling lama pun tak sampai sebulan. Cumanya sekarang ni rasa lebih bermotivasi sebab En. Suami juga mempunyai misi yang sama dengan Ummi. Dan, kali ini juga kami mengambil suplemen (makanan tambahan) supaya misi kami akan sampai kepada punck kejayaan! Uhhuu... ayat tak boleh tahan kan...

Kami mengambil suplemen Shaklee iaitu Lecithin, Omega, ESP dan Cinch perisa Cafe Latte. Tapi Ummi tak ambik Cinch tu sebab ibu yang menyusukan bayi tak digalakkan mengambilnya. Baru-baru ni Ummi siap buat jadual pengambilan suplemen lagi, hehehe... Bukan apa, banyak betul nak kena makan jadinya selalu confuse. Bila dah ada jadual senang sikit nak ikut. Tampal je kat fridge, hari2 boleh tengok :)

Setakat 16 hari ni kami takde la rasa perubahan yang ketara, macam biasa je. Lepas sebulan nanti nak tengok hasilnya. Rasa seronok jugak la sebab dah berjaya mengurangkan pengambilan makanan berlebihan, makan ikut keperluan sahaja. Alhamdulillah, Ummi takde pulak rasa lapar yang amat sangat bila tak makan nasi, rasa macam biasa2 je. Dulu, jangan cakap la. Asyik teringat nasi je. Perut orang Melayu katakan :)

Oh, lupa pulak nak ambik gambar suplemen tu. Nanti la ye Ummi update kan :)

Ok, kita akan berjumpa lagi nanti. Jaga kesihatan ye kawan-kawan. Sekian.

2 comments:

Ayu azmir said...

Samalah kita... harap berjaya.. go go go...

ummiLIN said...

Ayu Azmir... kita ni kena kuat tahan nafsu makan kan. Huhuuu... takut terbabas je...

Thanx ye sudi ke blog kita :)