Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 7, 2013

Mak, saya faham sekarang...

Tatkala Ummi menaip di ruangan ni, sudah lebih daripada sejam berjaga. Malah sudah 4 kali juga Ummi turun naik tangga!

Kakak, adik dan Seena.... sekarang Ummi makin faham, mengerti dan merasai kenapa opah selalu letih tatkala Ummi masih kecil dulu. Apa yang Ummi tuliskan bukan kerana tidak redha dengan apa yang Ummi lalui tapi sebagai panduan malah pengalaman ini akan ditempuh oleh kalian kelak. Nanti, kalian pasti mengerti apa itu keletihan yang dirasai oleh setiap insan yang bergelar ibu.

Dulu, Ummi hairan mengapa opah kalian selalu keletihan, pernah tidurnya duduk, apatahlagi kalau dapat baring matanya pasti cepat lena walau dalam tempoh yang sangat singkat. Sekarang, zaman opah beralih pula kepada Ummi. Oh, tetaplah bersabar hati kerana sabar ini sering berada di penghujung.

Dan, pengajaran yang paling besar Ummi dapat ialah maksud dan hakikat pesanan Rasulullah mengenai tiga tempat teratas diduduki oleh ibu dalam golongan mereka yang wajar dihormati. Ya Rasulullah, umatmu yang kerdil ini baru saja memahaminya.

Jujurnya Ummi tak berjaya menahan airmata ini. Terasa sangat kecil diri dihadapanMu Ya Rabb.

Pesanan untuk semua lelaki.... janganlah ditinggalkan ibu kalian bilamana diri telah berkahwin. Tanggungjawab kepadanya harus dilaksanakan hingga ke akhir hayat, kedudukannya mengatasi isterimu. Namun bukanlah meminta untuk tidak mengendahkan keperluan isterimu begitu saja. Rajinkanlah membantu isterimu walaupun dia cuma surirumah. Ummi percaya, kalaulah tanggungjawab ini berpindah kepada sang suami, ianya tidak akan bertahan lama. Bukan angkuh, tapi renunglah sedalam-dalamnya mengapa Allah memilih wanita untuk melalui semua ini. Hargailah isteri dengan kasih sayang dan kesabaran kerana mereka juga diuji dengan kesabaran dalam mengurus rumahtangga.

Sekian. 

*anak-anak Ummi, tidurlah sayang. Sudah 5.28 pagi ni, banyak lagi perkara yang perlu Ummi uruskan siang nanti.

2 comments:

Unknown said...

anda sangat hebat... saya kagum... saya sendiri pun tak larat

ummiLIN said...

Ohh Lenny Jubilee... saya tdk hebat tp sy ingin jd yg terbaik. Itu je la yg boleh naikkan motivasi saya :)

Terima kasih kerana dtg ke blog saya :)