Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, May 19, 2014

Solat Berjemaah

Solat merupakan Rukun Islam yang kedua selepas daripada mengucap kalimah syahadah. Nyata ianya kewajipan yang sangat dituntut untuk dipenuhi walau apa jua keadaannya melainkan terdapat beberapa sebab yang mengecualikan seseorang itu daripada mengerjakannya, antaranya ialahperempuan yang didatangi haidh atau nifas dan gila.

Ketika seseorang itu berada dalam perang pun kewajipan untuk mendirikan solat tidak dikecualikan. Malah Allah SWT telah berfirman dengan maksud :

Dan apabila engkau berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu), lalu engkau hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, maka hendaklah segolongan daripada mereka berdiri (solat) bersamamu dan menyandang senjata, kemudian apabila mereka (yang solat beserta denganmu) sujud maka hendaklah mereka berpindah dari belakangmu (untuk menghadap musuh). (an-Nisa': 102)

Namun solat berjemaah ini sering dipandang remah atau ringan malah ada yang berpendapat solat Jumaat dan solat sunat Hari raya sudah mencukupi asalkan ianya tetap dilaksana 5 kali sehari. Ramai juga yang tahu akan kelebihan berjemaah tetapi ianya tetap tidak mendapat sambutan dan galakkan. Sabda Baginda SAW di dalam riwayat al Bukhari menyebut :

Solat berjemaah itu lebih afdal daripada solat berseorangan dengan kelebihan 27 darjat.

Jika kita benar-benar menyoroti hidup Baginda yang sangat mementingkan solah jemaah, adalah didapati bahawa beliau tidak pernah meninggalkan solat berjemaah sejak Baginda berhijrah ke Madinah sehinggalah baginda wafat. Semasa Baginda dan sahabat berada di Mekah, kaum Quraisy sentiasa memberi tekanan sehingga mereka terpaksa solat secara bersendirian.

Malah, kelebihan solat berjemaah ini turut dibuktikan dengan kaedah saintifik di mana apabila bahu antara jemaah mampu menyeimbangkan cas elektrik (positif dan negatif) tubuh seseorang yang akhirnya akan memberikan kesegaran dan tenaga. Hasil kajian John Herbert, seorang pakar sains fizik di salah sebuah universiti di Amerika Syarikat ini mendapati bahawa tenaga yang telah manusia gunakan dalam aktiviti seharian boleh diseimbangkan semula ketika mendirikan solat secara berjemaah.

Setelah kita mengetahui begitu banyak dan hebatnya solat berjemaah ini, mengapa kita masih leka untuk merebut peluangnya? Apakah keselesaan hidup di dunia telah menyebabkan kita lalai daripada mengejarnya?

Jika kita individu yang masih belum berkahwin, apalah sangat alasannya untuk berjemaah tak kira di rumah atau di masjid. Manakala bagi yang telah berumahtangga, cubalah mengatur masa yang terbaik untuk berjemaah bersama keluarga. Sebenarnya tiada alasan melainkan hanya kita yang kerap memberikan alasan! Ketua keluarga mestilah memainkan peranan yang penting untuk mengajak ahli keluarga menjadikan solat berjemaah ini sebagai amalan tetap dalam hidup seharian. Sesekali tak salah juga rasanya kita saling 'memeriksa' bacaan dalam solat supaya kualiti bacaan dapat dipertingkatkan. Wallahhua'lam.

Rujukan :

1. Utusan Malaysia, 23 November 2011
2. iluvislam.com, 2 Februari 2014

No comments: