Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 8, 2014

Motosikal dan anak kecil

Pagi tadi masa lalu kat highway Duta, Ummi dikejutkan dek abah.. (oh, lately ni Ummi memang tidur aje dalam kereta sebab setiap hari akan berjaga tengah malam sampai ke Subuh).

"Tengok tu, sian orang bawak motor. Anak duduk kat depan," kejut abah sambil menepuk paha Ummi.

Sepantas kilat Ummi terjaga dan menoleh ke kiri. Ya, Ummi nampak sepasang suami isteri yang membonceng motosikal sambil kedua-dua anaknya duduk di hadapan. Si isteri memangku beg pakaian yang mungkin kepunyaan anak-anak kecil itu.

Ketika berada betul-betul di sebelah mereka, Ummi langsung tak sanggup nak toleh untuk melihat wajah anak kecil mereka. Sebak. Sejujurnya, hati ni tiba-tiba sangat sayu. Walhal sebelum ni Ummi sangat pantang kalau nampak orang naik motosikal sambil bawa anak tanpa dipakaikan topi keledar. Bahaya kan. Kalau apa-apa berlaku, memang tak boleh nak kata apa dah. Allahhuakbar, mohon dijauhkan kami sekeluarga serta orang lain juga daripada sebarang bahaya yang tak terduga.

Fikir Ummi, mereka bukanlah sengaja berbuat demikian. Mungkin tengak sesak, mana tau ada kecemasan kan. Rasanya sepanjang 4 tahun melalui jalan ni tak pernah pulak kami perasan pasangan suami isteri ni. Semoga mereka selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Rasa bersyukur sangat bila dibandingkan dengan mereka walaupun kami cuma pengguna kereta biasa-biasa saja. Pastilah kami terlindung daripada hujan dan panas serta lebih selesa duduk dengan aircond berbanding motosikal yang jauh lebih berisiko terlibat dengan kemalangan. Kalau hujan dah tentunya basah dan terpaksa berlindung di bawah jambatan atau bus stop. 

Memang sering kami mengingatkan anak-anak tentang bertuah dan beruntungnya kami ini berbanding orang lain yang tidak mempunyai kereta. Ayat yang selalu digunakan ialah :

Ummi/abah : Tengok tu, kesian dia naik motor je. Kita naik kereta.
Nawals        : Nape pulak?
Ummi/abah : Ye la, kalau naik motor kan kena panas. Bila hujan, mesti basah. Sejuk tau.
Nawals        : Oh, kita tak kena panas kan. Kalau hujan turun kita pun tak basah kan?
Ummi/abah : Ya. Sebab tu kita kena bersyukur. Ucap Alhamdulillah. Orang lain lagi susah.

Secara peribadinya, bila melihat orang lain menaiki motosikal dengan anak yang masih kecil, kenangan lampau Ummi akan segera menerjah ingatan. Sayunya kenangan lama....  

No comments: