Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 15, 2014

Sudah 30 minggu

Alhamdulillah. 

Sekarang Ummi dah 30 minggu mengandungkan si kecil ni. Lagi beberapa minggu je kan dia akan lahir ke dunia... macam tak sangka pula... InsyaAllah esok pagi ada pemeriksaan bulanan di Pusrawi Kota Damansara seperti bulan-bulan sebelum ini.

Ehsan daripada babycenter.com
Kalau mengikut perkembangan yang tertulis dalam babycenter.com, paru-paru dan salur penghadaman bayi sudah hampir matang sepenuhnya. Beratnya juga kian bertambah, manakala ukuran panjang bayi juga adalah kira-kira 40cm. Bayi juga dah pandai membezakan suasana cerah atau gelap malah sudah boleh mencari punca arah cahaya. Saat ni, bolehlah kalau nak cuba bermain lampu suluh dengannya.

Semenjak 3 minggu lepas Ummi juga dah susah nak tidur malam. Kalau tidur, tengah malam nanti berjaga sampai ke Subuh hari. Mula-mula dulu Ummi tetap baring sambil terkedip-kedip mengharap agar dapat tidur semula. Tapi bila mata langsung tak mengantuk sudahnya Ummi bangun juga buat apa yang perlu. Haa... lepas tu dalam kereta tidur tak ingat la. Sampai pejabat baru tersedar, kesian En. Suami takde kawan sembang dalam kereta.

Sesuatu yang Ummi perasan (daripada anak pertama hingga yang keempat ni), bila masuk trimester ketiga semangat dan kerajinan mencanak-canak naik. Agaknya badan dah sihat, alahan pun dah kurang, maka segala yang tertangguh selama berbulan-bulan lamanya menuntut untuk diselesaikan. Ada je yang nak dibuat... berkebun, mencuba resepi baru dalam masakan, menjahit, mengemas rumah dan sebagainya.

Bila leka buat kerja tak ingat sakit dan letih, tapi bila sekali duduk atau baring.... haaa, sakit kat pinggang sampai ke punggung ni sangat la azab rasanya. Sekarang pun bila ada daya je Ummi solat macam biasa, kalau sakit tu terasa terpaksa la solat duduk. Tapak kaki pun dah terasa sakitnya, mungkin badan dah terlebih berat kan. Duduk dalam kereta lama-lama pun payahnya nak bangun keluar. Eh, jauh ke daripada Subang ke KL? Sebelum ni rasa biasa je tapi sejak mengandung terasa jauh pulak. Masa dalam kereta pun tak boleh duduk statik macam dulu, nak kena ubah posisi selalu sebab dah terasa tak selesa.

Bila makin dekat hari nak melahirkan, makin berdebar pulak rasanya. Harap-harap sakit tak lama macam kakak-kakaknya dulu. 

Oh, nak ucap terima kasih tak terhingga kepada En. Suami yang sekarang makin bertambah sibuknya di rumah. Awak memang suami dan abah yang terbaik. Love u sayang...

No comments: