Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 28, 2014

Keperluan dan kehendak

KEPERLUAN DAN KEHENDAK.

Kedua-duanya sering menghantui manusia. Selalunya kita tersepit membuat pilihan kerana faktor keadaan, masa, kewangan dan sebagainya.

Seharusnya sebelum membuat pilihan, pertimbangan sewajarnya harus diberikan agar pada masa akan datang pilihan tidak mencekik leher sendiri. Bak kata orang 'ukurlah baju sendiri'. Tidak dinafikan nafsu yang melonjak akan mempengaruhi setiap keputusan yang memerlukan seseorang itu memilih antara keperluan atau kehendak.

Buat masa ini, dilema paling besar yang melanda Ummi dan Abah ialah kenderaan untuk kegunaan seharian. Kalau diikutkan kehendak, boleh aje ditukarkan Waja tu kepada yang lebih besar tapi beberapa perkara lain menuntut supaya diselesaikan terlebih dahulu. Malah ikut nafsu yang lama dipendam ni, mau je Ummi beli kereta MyVi Kuning idaman tu, hehehe... Dah lama suka tapi tahan la dulu sebab kalau beli macam rugi pulak ada dua kereta kecik kan. Eloknya biarlah 1 kecik, 1 besar. Yang kecik boleh buat pegi keja, yang besar untuk balik kampung. Tapi...... banyak tapinya sungguhpun kesian tengok keadaan anak-anak duduk dalam kereta lama-lama.


Lagipun bila salah sorang outstation (selalunya abah la), aduhai perit benar rasanya. Biasanya kereta akan Ummi guna, abah naik dengan kenderaan pejabat atau tumpang kawan-kawan. 

Haritu dah nyaris-nyaris Abah tukar kereta tapi belum rezeki maka tak jadilah Waja tu bertukar tangan. Sejujurnya kasih sayang Ummi pada waja tu sangatlah tinggi, banyak momen yang tak mungkin dilupakan. Dengan kereta tu la suka duka kami selama tujuh tahun ni. Umurnya sebaya kakak, tunggu lagi 2 tahun habislah hutang InsyaAllah. Yang membuatkan Ummi benar-benar mempertahankan Waja tu adalah sebab terasa sangatlah rugi nak melepaskannya setelah penat membayar bertahun-tahun, sabar sikit je lagi jadi milik sendiri. Kalau tukar kereta baru, memanjang la berhutangnya. Lagipun masa Abah dah sibuk cakap nak tukar kereta, dalam diam menangis jugak Ummi sebab sayang sangat kat Waja tu. Tapi nangis kat bilik air je, nanti takut digelakkan dek abah. Nak tukar kereta pun nangis, hehehe...

Sebetulnya Ummi takut. Takut kalau nanti ada apa-apa yang berlaku, hutang kereta masih tak langsai. Paling kurang pun kalau Waja tu dah abih bayar ianya dah jadi milik kami. Lepas abih hutang Waja, bolehlah ambik kereta besar sikit kalau ada rezeki. Waktu tu ada la 2 kereta, kalau tukar sekarang tetap akan jadi 1 je keretanya.  Hmmm... itu pada pandangan Ummi, harapnya kita sekeluarga tabah nak menunggu hutang Waja ni habis ye Abah. InsyaAllah rezeki akan berpihak pada kita nanti, janji sabar...

 
Eh, ada kena mengena ke gambar kereta kat atas ni? Tiba-tiba masuk dalam cerita, wee wee wee.....

2 comments:

Mar Mansor said...

waja tu dah kira besar bagi saya..
umah pon single storey je..
kemampuan & rezeki kami segitu

ummi LIN said...

Salam kenal Mar Mansor :)

Saya juga rasa Waja dah cukup baik buat kami sekeluarga untuk kegunaan sehari-hari di ibu kota tp kurang praktikal sedikit bila berjalan jauh. Kami ni selalu travel, dengan anak yang nak masuk 4, haissshhh.... kena keja kuat lagi ni.
Moga kita beroleh rezeki yang berkat dan hebat.