Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 21, 2014

Momen di teratak abah dan mak

Alhamdulillah... hujung minggu lepas pada 19 dan 20 April 2014 kami telah dapat meluangkan masa bersama mak dan abah di Pahang. Walaupun sekejap tentulah ianya melegakan hati kami serta mak abah sebab dah 2 bulan tak balik kampung. Tapi sebenarnya bukan tak jumpa langusng dalam masa 2 bulan tu, ada je jumpa kat sini tapi ye la mana nak sama dengan balik ke kampung kan....

Balik ke kampung ni tak dapat diceritakan nikmatnya sebab hanya mereka yang suka balik kampung je tau. Selain daripada bertemu wajah-wajah syurga kita, suasana aman dan udara segar pasti sesuatu yang tak dapat di rasai di tempat pencarian rezeki kita. Di teratak mak abah ni penuh dengan pokok-pokok sayur, bunga dan haiwan peliharaan. Tapi maaflah sebab Ummi tak sempat nak snap kesemuanya.



Powerpuff girls tentulah sangat excited bila balik kampung sebab bebas ke sana ke sini, tak macam kat Subang, nak pergi mana-mana mesti depan mata abah dan Ummi. Seawal pagi dah bangun sebab nak ikut atok bagi makanan pada rabbit. Inshirah adalah orang pertama yang bangun iaitu 7.15 pagi diikuti kakak dan adiknya. Belum jam 8 dah start keliling rumah dan bagi makanan kat arnab, ayam dan ikan. Pulak tu ada anak arnab yang belum buka mata, apalagi ambil peluang la pegang lama-lama. Mana yang dah besar nak tangkap pun susah.

Lepas habis bagi makanan kat arnab, atuk suruh pulak bagi makanan ikan keli. Haaa... suka sangat la. Kalau dibiarkan mau habis satu balang makanan ikan tu. Bila ikan tu timbul dan air berkocak bising mulut 3 Nawal ni. Tengahari tu tangkap ikan sendiri pakai jaring, sampai basah-basah baju. Paling seronok tentulah atuk dan nenek sebab tengok cucu-cucunya makan berselera, makan hasil tangkapan sendiri. Huuuu.... best best... asam pedas ikan keli, nangka tumis campur suhun, bayam rebus, keli goreng dan siakap stim halia.

Sempat juga En. Suami mengorek pokok lengkuas, betik dan bunga kantan untuk ditanam kat rumah. Harap-harapnya hidup suburlah di tanah Subang nanti. Kat sana cuma ada pokok kunyit, cili, serai, pandan, limau purut, inai, daun lidah buaya, jambu air dan mangga. Tepi pagar tu ada juga tanam pokok bunga raya dalam beberapa warna iaitu merah, pirch dan pink. Pokok tebu belum tumbuh lagi nampaknya. Tapi pernah jugalah kami merasa hasil pokok pisang tanduk, Alhamdulillah.

Aktiviti kat kampung ni tidaklah sesibuk di bandar, tu yang seronok sebab tak payah nak terkejar sana sini. Semuanya berjalan dalam keadaan yang tenang, pagi-pagi tak payah nak mengadap trafik yang sesak. Bestnya dapat duk kampung... Ummi pernah cakap kat En. Suami dulu untuk duduk kat kampung je tapi tu la... dia cakap tak pandai nak buat apa kalau duduk sana. Heeee... rugi kan tak duduk kampung. Dalam kepala Ummi ni macam-macam nak buat. Nak tanam sayur la, bela binatang la, berniaga la... banyak-banyak. Tu semua yang tak memerlukan Ummi mengadap komputer lama-lama. Wink wink wink...  

InshaAllah ada masa dan keadaan mengizinkan pasti kami akan balik ke kampung lagi. Jumpa lagi mak abah... :)

No comments: