Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 7, 2014

Ramadhan ke 9

Alhamdulillah, syukur dengan segala nikmatMu Ya Allah. Hari ni sudah 9 hari di bulan Ramadhan.

Alhamdulillah juga kerana Ummi masih dapat berpuasa walaupun tertinggal 1 hari akibat muntah dan tekak yang sangat loya seperti waktu mabuk dulu. Tak tahu la macammana pagi Ramadhan yang ke 5 boleh jadi macamtu. Sekarang pun kahak pun macam ada balik. Dah nak dekat bersalin, alahan muncul kembali. Dugaan sungguh.

Walaupun penat tapi syukur sebab kami sekeluarga masih dapat masak sendiri dalam menyediakan juadah berbuka kecuali hari pertama dulu dan semalam. Tidaklah beria masaknya, cukup untuk makan anak beranak je. Setakat ni antara menu yang dimasak adalah gulai ayam, ikan cencaru kicap berempah daun kari, kari ayam, tomyam campur, ayam kicap berempah, ayam bakar, udang goreng kunyit, ayam halia.... eh, macam banyak makan ayam je kan. Hehehe... memang ayam adalah masakan utama kat rumah ni. Lauk lain anak-anak tak berapa suka. Kalau masak pun, Ummi dan Abah yang habiskan :)

Tahun ni kami berpuasa dan beraya di sini je, tidak ke mana-mana. Maklumlah Ummi tengah tunggu hari nak bersalin. Cuma semalam je kami berbuka di rumah kakak En. Suami, dapatlah berkumpul adik beradik. Bila kenangkan semula, sedih juga tapi nak buat macammana. Dah 34 tahun, inilah pertama kali Ummi tak buka puasa dan beraya di kampung halaman. Oh, Ummi sangat rindukan lemang emak. Rasa nak nangis tau bila tak dapat jamah lemang mak yang bagi Ummi paling sedap di dunia. Hehehe... terlebih emo pulak walhal bole aje makan lemang lepas abih berpantang nanti... Betullah kata orang, masakan emaklah yang paling sedap di dunia. Rahsia terhebat mereka ialah masakan yang penuh dengan kasih sayang. Itulah pengikatnya.

Kalau di sebelah En. Suami saya paling suka masakan ungkepnya. Itu yang petang ni rasa macam nak masak ayam ungkep je. Tapi tak tau la ape rasanya. 

Ohhh.... cukup la cakap pasal masak-masak ni kan. Nanti kita jumpa lagi... 

No comments: