Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 6, 2015

Tak tahu nak bagi tajuk ape ni...

Sekian lama Ummi cuba mengelak rasa 'Monday Blues', semangat kena kuat ok!

Huhhh... tapi memang tak dapat dielak rasa mengantuk. Tidur tak sampai 2 jam memang la mengantuk walaupun hampir setiap hari menjadi rutin. Subuh tadi Ummi tidur lebih kurang jam 4 pagi, sudahnya terbangun 6.20 pagi. Abah pun terlewat.

Bercuti 2 hari bukanlah seindah yang dibayangkan. Kononnya nak menjahit dress, tudung dan nama kakak pada tudung sekolahnya. Nak baring dan tidur sekejap pun tak dapat ni pulak nak pegang mesin jahit... hhhmmmmm....

Kalau diikutkan, banyak je benda nak dibuat tapi bila ikut list tentulah yang penting itu perlu diutamakan. Sejak beranak pinak ni banyak betul perkara yang harus ditimbangtara dan didahului sebelum memenuhi kehendak sendiri. Suami dan anak-anak tempatnya teratas, keperluan mereka perlu dilunaskan sebelum yang lain. Akibat kesibukan itulah adakalanya keperluan diri sendiri terabai, adakalanya sedikit tetapi ada masa-masanya banyak sungguh yang terabai. Ada pulak anak kecik yang pantang nampak ibunya, itu yang mandi pun ala kadar je! Ummi tak malu mengakui itu sebab memang terjadi kat diri sendiri pun. 

Sedar-sedar je kuku dah panjang, pandang-pandang luar hari dah petang... Kalau kira jumlah menapak dalam rumah sendiri mau Ummi sampai ke Perak dah. Hahaha... realiti kepenatan mengejar itu dan ini buat seorang ibu tidak boleh diungkap dengan kata-kata. Kalau dapat suami yang culas membantu, sakit hati dapat, penat pun dapat!

Jadi, para suami yang dikasihi... ringankanlah beban isteri. Kalau dah bantu ringankan beban dia jangan pula diungkit. Apa yang dibantu oleh kamu tak boleh menggantikan keletihannya setelah bergelar isteri dan ibu kepada anak-anak kamu. Penat dia tak sepenat kamu....

Eh... kalau isteri yang pemalas macam mana? Haaa.... terbalikkan la perkataan suami tu kepada isteri bermula pada perenggan 5. Penat!

Kejap, kejap..... macam dah jauh je menyimpang ni. Hehehe... pusing balik!

Lunch hour ni Ummi nak tidur. Kalau tak dapat cover banyak, dapat hilangkan sikit mengantuk kat hujung mata ni pun jadilah. Dulu masa Ummi kecik, rasa hairan sangat bila tengok mak dapat melelapkan mata di mana-mana aje. Selalu jugak tanpa bantal, baring kejap kat lantai terus tertidur. Rupanya setelah diri sendiri jadi ibu, baru kutahu langit tu tinggi ke rendah. Macam pagi tadi, masa kejutkan kakak dan adik untuk mandi. Sambil duduk dan tepuk-tepuk belakang kakak tanpa sedar terlelap juga akhirnya.

Aduhai.... anak-anak Ummi sayang, penatnya tak terkata bila jadi mak ni. Itu pun abah rajin bantu, kalau jenis duduk lenggang kangkung mau berapi rumah. Dinosaur menyerang, hahaha!

Ok, ok... Ummi sambung kemudian ye. Bye...

No comments: