Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 10, 2015

Adenium, kunyit, kentang, kangkung, kesum dan bunga

Assalamua'laikum.

Pagi yang tenang, Alhamdulillah jerebu telah mula surut sejak hujan turun beberapa hari.

Nampaknya tumbuhan pun menumpang berkat hujan yang melimpah ke bumi. Bila jenguk pokok-pokok di laman pun hati rasa senang. Daun dah segar semula, warna pun cantik je hijaunya. Tengok pokok adenium tu, putik bunganya dah mula muncul. Ini kali kedua ianya berbunga, kembang hati ummi tau. Hihihi...


Adenium
Sekarang tengah seronok berangan tentang Adenium, hajat hati nak tambah pelbagai koleksi bunganya. Semenjak dah join kumpulan pencinta Adenium di laman FB, memang hari-hari jenguk menjamu mata.

Adenium yang tinggi tu tak berani ummi nak pangkas lagi, takut salah teknik mati pulak nanti. Dah berapa kali baca pasal grafting dan seumpamanya tapi niat tu masih tertangguh. Pasunya pun dah tak sesuai tu, perlu diubah ke 'kediaman' yang lebih besar.

Kunyit dan kentang
Satu pasu tapi berkongsi dua jenis pokok iaitu kunyit dan kentang. Ini kali pertama ummi berjaya tanam pokok kentang sehingga besar begitu. Daun yang agak curly tu menarik perhatian anak-anak juga bilamana diorang pun tak pernah tengok pokok kentang. Si kecil Husna apalagi tangannya, kemain laju je petik daun kentang.

Pokok kunyit tu baru dipangkas daunnya, masa hari panas dan berjerebu habis kuning dan saiznya pun kecik je. Itu bersiram tapi sekali sehari je sebab kebiasaan sebelah pagi kami tak sempat nak meluangkan masa membelek pokok-pokok walaupun cuma di tepi pagar rumah. Seharusnya ummi kena ubah pokok kunyit tu supaya ia bebas membesar tapi kekuarangan pasu dan tanah membuatkan niat tu terbantut. Sabar ye kunyit, nanti ummi ubah ke tempat yang lebih selesa.

Kangkung, selom dan bunga tak tau nama.
Kangkung tu ummi tanam dengan keratan batang je, bubuh tanah sikit dalam bekas yang tidak berlubang dan cucuk aje batangnya ke situ. Seawal 2 hari dah nampak tunasnya tumbuh. Kangkung ni pun dah berapa kali Husna main, dicabutnya batang tu dan bekas tu ditonggengnya ke tanah. Hihihi... semoga dapatlah kami sekeluarga memakan hasilnya nanti.

Pokok kesum tu ummi tanam dalam pasu panjang (tapak semain) tapi diubah beberapa minggu lepas ke dalam balang kuih yang juga tidak ditebuk lubang. Masih menggunakan kaedah sama iaitu bubuh tanah sedikit dan cucuk batangnya. Air ditakungkan sebab pokok kesom memang memerlukan air yang banyak untuk hidup. Memang nampak beza bila diubah ke tempat yang lebih berair sebab daunnya lebih segar dan besar. Walaupun semasa dalam pasu semaian tu ummi siram hari-hari tapi ianya sedikit kurus. Dah banyak kali juga ummi makan hasil kesum ni, Alhamdulillah.

Anak pokok bunga yang putih tu memang ummi tak tau namanya tapi 'ibunya' telah dipindahkan ke tepi laman rumah. Agak payah juga 'ibunya' nak meneruskan hidup di situ sebab kebetulan selepas dipindahkan hari panas melanda. Banyak juga daunnya kuning dan gugur tapi bahagian pucuknya masih hijau dan bunga tetap keluar setiap hari. Anak-anaknya yang sengaja ummi tinggalkan di dalam pasu ini cuba dijaga sebaik mungkin supaya hasil bunganya nanti lebih baik daripada 'ibunya'.   

Alhamdulillah... pokok-pokok ini sebahagian daripada terapi buat ummi. Semoga semangat dan kecintaan ini terus berkembang baik...

Sekian.

No comments: