Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 14, 2015

Kren tumbang di Masjidil Haram

Assalamua'laikum.

Al Fatihah. Buat semua jemaah haji yang meninggal dunia akibat kren tumbang di Mekah pada Jumaat, 11 September 2015 selepas solat Asar ketika hujan lebat dan ribut pasir.


Ianya dipercayai telah menghempap kawasan saie dan sebahagiannya runtuh di kawasan tawaf. Kejadian tersebut telah berjaya dirakam oleh seorang jemaah haji dan video tersebut berdurasi 37 saat.



Dilaporkan beratus orang jemaah yang tercedera dan hilang akibat cuaca buruk itu. Walau apapun yang berlaku, semoga semuanya dalam kedaan baik sahaja. Sesungguhnya ketentuan Allah ini tidak siapa pun dapat menduga, malah hikmahnya pasti Dia Yang lebih Mengetahui.

Menurut Ketua Rombongan Haji Malaysia, Datuk Sayed Saleh Sayed Abdul Rahman, kawasan kejadian kini dikawal sepenuhnya oleh pihak berkuasa Arab Saudi dan mereka juga sedang berusaha untuk memulihkan keadaan.

Pihak TH juga telah memberikan nasihat agar semua jemaah Malaysia berada di hotel penginapan jika hujan dan ribu pasir berlaku. Hujan di Mekah dilaporkan telah berlaku 4 kali dalam tempoh sebulan.

Dicatatkan dalam laporan awal, seramai 10 orang jemaah yang tercedera iaitu :

1. ZAINUL ARIFFIN ZULKIFLI, 36, Batu Caves, Selangor
2. MAT DERIS MOHD NOOR, 62, Bachok, Kelantan
3. FARIDAH MAT YACOB, 46, Bachok, Kelantan
4. RUSIAH BABA, 50, Cheras, Kuala Lumpur
5. NOORDIN WAHAB, 59, Kuala Terengganu, Terengganu
6. AHMAD MUZAFAR MAMAT@ADAM, 39, Bangi, Selangor
7. MOHD. NOR AZMAN HASSAN, 44, Cheras, Kuala Lumpur
8. FARIDAH MANSOR, 63, Dungun, Terengganu
9. MOHD. SHARIF MEON, 64, Klang, Selangor
10. ABDUL RAZAK MAHMOOD, 61, Tanah Merah, Kelantan

Sehingga kini 14 September 2015, 11 pagi), 5 orang jemaah yang dirawat di Pusat Perubatan TH telah dibenarkan pulang. Manakala 5 orang jemaah lain dilaporkan stabil dan masih dirawat di Hospital Arab Saudi (3 orang) dan Pusat Rawatan TH (2 orang).
5 orang jemaah Malaysia pula telah dikenalpasti terkorban, iaitu :

1. RUSIAH SUHAR, 56, Sungkai, Perak
2. SITI NUROSHLIZAN ZULKIFLI, 37, Tanah Merah, Kelantan
3. ROHANA ISMAIL, 54, Kuala Krai, Kelantan
4.  MUNAH JUSOH, 73, Cherang Ruku, Kelantan
5.  ZAINUN TAHA, 69, Ampang, Selangor.

Jenazan pertama iaitu Allahyarhamah Rusiah Suhar telah dikenalpasti dan akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Ma’ala.

Manakala 3 jenazah kemudiannya telah dikenalpasti dan diumumkan oleh Datuk Seri Jamil Khir Baharom di TH Hotel, 11.50 malam tadi. Seorang lagi jemaah iaitu ABDUL MULUK ISMAIL, 71, yang berasal daripada Pantai remis, Perak telah ditemui dengan selamat.

Terkini, melalui laman Astro Awani (14 september 2015, 10.01 pagi) melaporkan, jenazah Allahyarhamah Zainun Taha telah dapat dikenalpasti melalui warisnya yang turut berada di Mekah.

Pihak Tabung Haji juga sehingga kini masih giat mencari 2 orang jemaah yang hilang, iaitu :

1. ABDUL HABIB LAHMAN, 68, Sik, Kedah
2. SHAHIDAN SAAD, 52, Kodiang, Kedah

Menurut Datuk Seri Jamil Khir,Lembaga Tabung Haji telah dibenarkan untuk membuat proses pengecaman jenazah melalui 108 keping gambar yang dipaparkan oleh pihak Arab Saudi.

“Pasukan Perubatan TH telah dibenarkan masuk ke bilik jenazah untuk pengecaman pada jam 10.30 pagi (waktu Saudi) atau 3.30 petang waktu Malaysia.”

“Proses pengecaman dilakukan melalui pengecaman diri, buku rekod kesihatan, pas dan gelang pengenalan diri jemaah  dan DNA, sekiranya perlu,” katanya lagi yang akan berangkat bersama Pengerusi TH iaitu Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim bagi melihat sendiri keadaan dan membantu memastikan segala usaha berjalan lancar.

Pusat Panggilan Tabung Haji di Damansara, Kuala Lumpur boleh dihubungi melalui talian 03 62071919 sekiranya waris atau ahli keluarga jemaah di Malaysia ingin mendapatkan sebarang maklumat lanjut.

#PrayForMakkah

No comments: