Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, June 10, 2011

'Anak Malaysia'?

Saya tidak mengikuti berita sejak akhir2 ini, dengan kesibukan dan kadangkala kemalasan menjerat diri membuatkan saya tidak menghiraukan info2 terkini.

Namun, saya tersentap pagi tadi ketika membelek helaian akhbar. Berita mengenai keberanian Hannah Yeoh, ADUN Subang Jaya benar-benar membuatkan saya marah. Keterlaluan! Saya rakyat Malaysia, yang kini menjadi pemerhati senyap mengenai perjalanan politik negara kita.

Terus terang saya katakan, perjalanan politik sekarang ini benar-benar menyesakkan saya dan juga orang lain. Yang sedihnya, bangsa kita berpecah belah. Tidak lagi bersatu. Salahkah kalau kita berlainan ideologi untuk duduk satu meja minum kopi bersama? Bangsa lain dah mula menunjukkan taringnya, bukan sedikit! Selama saya hidup di tanahair Malaysia ni, tidak pula timbulnya isu seperti yang dibangkitkan oleh ADUN muda ini.

Malukah dia untuk menulis bangsa anaknya sendiri? Bukankah itu anak hasil perkahwinannya dengan lelaki yang dicintai sungguhpun lelaki itu tidak berketurunan yang sama daripada susur galurnya? Sungguh tidak relevan untuk meletakkan bangsa 'Malaysia' pada bayinya, Shay Adora Ram. Suaminya tidak terusik langsungkah dengan perbuatan si isteri?

Ok... saya tidak ingin mengulas panjang mengenai kisah peribadi Hannah. Cuma, pada saat dan ketika ini... masih tidurkah saudara-saudaraku? Lihat dengan telus. Perlembagaan kita kian dicabar. Bukannya saya mahu kita semua menghunus senjata untuk mempertahankan apa yang ada, cuma bangunlah daripada mimpi yang panjang!

Bangsa lain telah cuba melangkah kita!

No comments: