Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 28, 2008

Demam


Pagi tadi (28 Feb '08) topik 'pemeriksaan suhu badan elak anak demam berlarutan' dalam Berita Harian sangat menarik minat saya untuk membacanya.

Tulisan tersebut menyentuh akan kebimbangan ibu bapa yang baru memiliki anak kecil jika diserang demam. lebih parah apabila si comel dilanda demam panas. Demam bukanlah satu perkara yang boleh dipandang remeh kerana pelbagai kemungkinan boleh terjadi sekiranya ia tidak diambil tindakan yang sewajarnya.

Pengambilan antibiotik ketika suhu badan mencecah 37.8 c-38.3c amatlah penting bagi menanganinya. Tetapi jika ianya melangkaui 41.7c dan ke atas amatlah berisiko tinggi sehingga boleh merosakkan otak.

Antara perkara yang boleh dilakukan bagi mengurangkan suhu badan si comel adalah dengan merendamnya ke dalam air suam. Pengambilan Asetaminofen juga mampu menurunkan kadar suhu badan tetapi ianya perlu dirujuk kepada doktor terlebih dahulu. Ada juga yang menggunakan alkohol namun kesan sampingannya seperti kulit menjadi kering adalah tidak digalakkan.

Suhu badan yang melebihi 38.9c bagi bayi yang berumur kurang daripada 3 bulan akan mengalami akibat yang lebih serius berbanding bayi yang melebihi usia tersebut. Sehubungan itu penggunaan termometer adalah sangat penting untuk mengetahui suhu badan anak dengan segera dan tepat....

No comments: