Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 27, 2008

Kerja vs keluarga...

Semalam, 26hb dlm Berita Harian ruangan Citra keluar topik 'Kerjaya, keluarga mana lebih penting?'. Dengan penuh khusyuk aku hayati setiap baris tulisan tu......... Ya, semenjak dulu lagi klu bab camni memang aku sangat berminat.
Dalam satu perenggan tu dikatakan peubahan senario dan cabaran pada masa kini dalam mencari keseimbangan antara pekerjaan dan keluarga membuatkan ramai wanita lebih berhati-hati dalam mendirikan rumahtangga. Hmmm, memang tak dapat dinafikan tu. Bukannya mudah untuk menyeimbangkan antara kerjaya dan keluarga apabila salah satu daripadanya memerlukan perhatian yang sedikit berlebihan dalam satu2 masa yang tidak dijangka. Pada masa itulah keputusan yang tepat haruslah diambil oleh wanita.
Menjadi pekerja, anak, isteri dan ibu bukanlah mudah. Diri haruslah kuat dalam segala aspek baik fizikal mahupun mental. Silap tindakan dan keputusan, merana diri. Macam aku sendiri pun baru 8 bulan 18 hari menjadi ibu. Semuanya serba baru. Masih belajar dan akan terus belajar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan/situasi yang kadang2 sangat menguji ketabahan/ketahanan diri. Tika membaca rencana ni aku tiba2 teringatkan mimpiku 2 hari lepas...
Dengan tiba2 kami satu department kena outstation. Sedihnya hati nak meninggalkan Nawal yang masih kecil. Suami plak kena outstation tempat yang berasingan. Yang kelakarnya opismate lelaki aku kena wat keje kat atas kapal (aku dan suami satu department). Yang team pompuan ni aku dah lupa kena keje kat ner. Tiba hari berlepas tu ktorang yang team pompuan duk la dalam bilik berlepas sementara menunggu kapal ktorang nak sampai. Masa tu la aku memberontak teringatkan Nawal ditambah lak geram dengan bos yang sememangnya ktorang semer tak suka. Bossy! Aku jerit yang aku sanggup berenti kerja daripada kerja dalam keadaan yang memaksa aku meletakkan Nawal di tempat kedua.
Dengan mengumpul segala kekuatan yang ada, aku berusaha untuk melepaskan diri. Habis bilik tu aku pecahkan. Nak tau bilik tu diperbuat daripada apa? Dengan papan jer..... kehkehkeh... Apalagi, pecahlah bilik. Jenuh diorang semer kejar nak tangkap aku. Puas la aku nyorok n berlari sekuat mungkin hanya kerana aku tak nak g outstation. Last skali hubby aku yang dapat tangkap aku. Dia pujuk aku dengan lembut sekali. Tapi biasa la aku diam seribu bahasa bila tengah marah. Sepatah pun aku tak cakap apa2. Aku benci sangat hubby aku masa tu, sebab dia lebih pentingkan kerja dariapda keluarga. Masa tu hujan lebat, aku jalan kaki jer diikuti dek hubby yang berusaha memujuk aku. Opismate yang lain naik NAZA ikut belakang ktorang..... Sampai penat la kaki aku berjalan untuk pergi mendapatkan Nawal semula.....
Tiba2 aku terkejut, laaa... dah 5.59 pagi. Cheh aku ingatkan betul2 rupanya mimpi jer... Pastu aku trus terpikir, aku ni sanggup lakukan apa saja demi kepentingan keluarga. Lantak la orang lain nak kata ape.....
Jadi, pikir2 la sendiri antara keduanya mana harus diutamakan dulu. Mungkin kita perlu ikut situasi dan keadaan kan... ke memang keluarga la yang teratas sekali walau apapun yang berlaku...??????????

No comments: