Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 26, 2008

Terkesima...

“Bayangkan telah tersedia satu produk yang dapat memberi makan sebahagian besar penduduk dunia. Dapat melindungi mereka dari penyakit, boleh didapati dimana-mana, tidak perlu penyimpanan atau penghantaran dan dapat melindungi sebahagian manusia dari bencana kanser.”…
”Bayangkan pula manusia tidak mahu menggunakannya…”
Terkesima aku seketika tatkala membaca sebahagian daripada lontaran kata2 Dr. Muhammad Yazid Hj. Jalaludin, Pakar Pediatrik semasa memberikan ceramah sempena Minggu Penyusuan Ibu Sedunia, 22 Ogos 2006 di dalam sebuah lama web.
Aku tersedar, begitu besar tanggungjawab yang harus digalas oleh para ibu. Alhamdulillah dengan sedikit ilmu dan sedikit kesedaran yang ada, aku berusaha keras untuk menyusukan Nawal (dan anak2 ku yang akan datang, InsyaAllah) sehingga 2 tahun, ataupun mungkin lebih daripada itu... Kalau masa pregnant pun boleh menyusukan anak sebenarnya asalkan tidak sampai ke tahap membahayakan atau menyulitkan ibu tersebut.
Klu menyentuh bab pemakanan, sekarang memang aku sangat prihatin. Sebolehnya aku makan makanan yang akan membanyakkan pengeluaran susu badan samaada memasak sendiri ataupun ketika makan di luar. Peria yang aku tak suka dulu pn skang ni dah jadi favourite, apatah lagi tempe yang memang asing bagiku semenjak lahir lagi. Sejak kawen ngan orang Jawa ni (ehehehe...) aku cukup menggemari makanan ini. Sedapppp.... Sayur2an hijau pun aku utamakan dalam menu seharian. Cuma semenjak sekarang ni aku sangat tertarik dengan pemakanan organik. Hmmm, bagus untuk kesihatan tau....
Kekadang aku sedikit bangga bila orang bertanyakan susu yang diminum oleh anak perempuanku. Bila aku katakan sepenuhnya Nawal minum susu badan, ramai yang hairan dan pelbagai soalan keluar. Camne boleh minum susu badan jer? Bila masa nak perah? Kat mana nak perah? Dan macam2 lagi.... Hehehe, kekadang kelakar pun ada bila mengenangkan insiden2 ni semer. Tak dinafikan ilmu tentang penyusuan ibu ni masih lagi cetek dikalangan kita termasuklah aku yang baru mengutip sedikit demi sedikit ilmu2 tu...
Dugaan demi dugaan yang terpaksa aku tempuhi demi kerana menyusukan bayiku. Dengan asakan2 panduan 'pakar tak bertauliah' serta orang sekeliling cukup membuatkan aku teruji. Malah pernah seorang saudaraku mengatakan bahawa bayiku takkan cukup minum susu badan jer, sebab nanti baby cepat lapar. Menangis aku dengan ujian2 ni...
Ya Allah, kuatkanlah semangatku dalam mengharungi cabaran2 untuk menyusukan anakku. Semoga aku terus dapat menyusukan anakku dengan jayanya.... Aamin.

No comments: