Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 19, 2011

Tekanan...

Pagi tadi saya mendengar celoteh DJ2 di Hot FM mengenai wanita Malaysia menduduki tempat ke-16 dalam golongan yang mengalami tekanan.

Benar, antara dua makhluk Allah iaitu wanita dan lelaki pasti ada bezanya. Ternyata, wanita lebih mudah mendapat tekanan. Sebenarnya banyak faktor yang menyumbang tekanan2 ini berlaku. Bukan mudah untuk mengharungi tekanan, hanya mereka yang merasainya sahaja yang tahu.

Saya sendiri pernah mengalaminya. Tekanan di tempat kerja mahupun masalah keluarga. Sebagai wanita yang berkerjaya saya tidak dapat menafikan tekanan itu memang sangat hebat untuk ditanggung. Anak meragam pun boleh menyebabkan tekanan bertubi-tubi menghenyak fikiran. Kalau bukan kerana kesabaran tak tahulah apa jadinya kehidupan kita ni.

Mengikut pengalaman sendiri, tekanan tahap tinggi pernah saya rasai sewaktu mengandungkan anak kedua. Dengan alahan yang sangat teruk, ditambah pula si kakak yang suka meragam tak tentu pasal, suami pula kerapkali diarah bertugas di luar kawasan. Bagai dihempap batu. Pernah satu ketika saya tidak tidur langsung selama hampir 2 hari. Allah juga yang tahu apa yang saya rasa ketika itu. Bukan tak pernah kesabaran saya runtuh, pernah! Itu hakikat yang memang berlaku. Sebab tu sampai sekarang bila saya dengar je budak2 meragam saya cepat jatuh kasihan kepada ibu bapanya. Saya pernah merasai betapa runsingnya fikiran bila anak2 meragam.

Pelikya sewaktu mengandungkan adik, kakak langsung tak mahukan abahnya. Nak tolong buai sekalipun dia akan meragam berjam-jam lamanya. Dengan kekerapan suami ke luar daerah, maka seratus peratus urusan rumahtangga sayalah yang uruskan. Sebenarnya, saya tak kisah untuk menguruskan kerja2 rumah tapi bila kakak meragam itulah yang membuatkan saya pening. Sehingga kini, saya tidak pernah melupakan detik2 mengandungkan adik. Kasihan dia, saya berada dalam keadaan yang sangat tertekan pada waktu itu. Kesannya, dia lahir dengan berat badan yang jauh beza dengan kakaknya. Sekarang pun, dia bertubuh kecil je.

Menatap wajah Inshirah menyebabkan saya dihantui rasa bersalah. Sebagai ibu, saya dirundung kesedihan kerana saya kurang ilmu dan pengalaman untuk mengawal tekanan. Sampai sekarang pun, terlalu banyak yang perlu saya pelajari untuk menghadapi tekanan. Sewaktu menamakan adik, saya katakan pada suami carilah nama yang boleh menyejukkan adik walaupun sebenarnya saya sangat menyukai nama Zahra. Sedikit sebanyak pasti impak tekanan yang saya hadapi turut dirasai adik. Jadi, saya tak mahu adik menjadi seorang yang emosional, pemarah, pemberontak atau apa2 yang negatif. Sehinggalah saya pernah terfikir untuk berjumpa dengan pakar kaunseling. Ini hanyalah cebisan pengalaman yang saya lalui.

Jadi, saya faham bagaimana timbulnya masalah seperti kes penderaan kanak2, bunuh diri dan sebagainya. Apabila seseorang berada di dalam tekanan, fikirannya sangat kusut dan memang jika tidak dapat dikawal, seseorang cenderung untuk melakukan sesuatu yang di luar kebiasaan. Hakikatnya, syaitan juga mudah untuk menguasai diri orang2 yang sebegini. Sokongan keluarga dan orang keliling sangatlah perlu untuk membantu mereka yang tertekan supaya tekanan yang dialami dapat diuruskan dengan baik dan bijaksana. Kita tidak boleh menyalahkan mereka seratus peratus.

Setiap orang mengalami tekanan yang sangat berbeza. Ada yang tertekan kerana masalah kerja, masalah rumahtangga, hutang piutang, masa lampau dan sebagainya. Jika dikupas tajuk ini, panjang lagi sebenarnya untuk dicoretkan. Buat masa ini, cukuplah dulu. Saya akan sambung nanti ya. Semoga Allah melindungi saya mahupun orang lain daripada melakukan sesuatu yang luar biasa tatkala mengalami tekanan. Dan, dugaan kita tidaklah sehebat orang lain, mungkin itu boleh meredakan sedikit kekusutan fikiran. Pun begitu jangan dipandang enteng akan makna TEKANAN!

Salam ukhuwah daripada saya... Jumpa lagi.

No comments: