Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, November 7, 2013

Deraan kanak-kanak di pusat asuhan Taman Melati, KL

Minggu lepas kita dikejutkan dengan pendedahan seorang bapa mengenai penderaan pengasuh terhadap kanak-kanak dalam jagaannya di Taman Melati, KL. Sampai hari ni, Ummi langsung tak sanggup nak tengok video tu. 

Sungguh hati tak keruan bila dengar budak-budak nangis, macam mana la pengasuh tu sampai hati buat macamtu ye? Bila dibaca pelbagai sumber, rupanya aduan terhadap taska ni telah dibuat sejak 2 tahun lalu oleh ibu bapa kepada salah seorang kanak-kanak di situ. Doktor terbabit telah mendapati kesan yang terdapat pada kaki kanak-kanak tersebut bukanlah akibat demam campak tetapi deraan. Malangnya perbuatan pengasuh tersebut berlarutan sehinggalah ianya terbongkar pada 18 Oktober 2013 setelah seorang bapa nekad meletakkan kamera tersembunyi pada beg pakaian anaknya. Menurut pengadu yang hanya dikenali sebagai Mohamad itu, idea tersebut timbul apabila tingkahlaku anaknya berubah sejak 4 bulan lalu. Malah beliau turut dibohongi apabila ditanya mengenai kanak-kanak disitu yang seringkali dilihat menangis, pengasuh mengatakan ianya adalah perkara biasa setelah mereka mandi. Rakaman tersebut telah dikongsi beliau dengan salah seorang ibu yang turut menghantar anaknya di taska tersebut.

Kini, rakaman dan laporan mengenai kes deraan itu telah dibuat kepada pihak polis dan Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Berikutan daripada siasatan kes ini, taska terbabit telah didapati tidak berdaftar walaupun didalam akaun Facebook tercatat berdaftar dengan JKM. Pengasuh terbabit turut diarah menyerah diri.

Kita tunggu dan lihat apakah perkembangan selanjutnya mengenai kes ini nanti. 

Ummi sangat menyesal dengan apa yang telah berlaku, adalah sangat diharapkan agar kita mengambil pengajaran daripada kisah ini. Sebagai ibu, Ummi bukannya tak pernah memarahi anak-anak, malah apabila kita berada dalam keadaan yang sangat marah kita kekadang terlebih emosi. Secara jujunya, Ummi pernah marahkan Kakak sebab dia tak nak dengar cakap. Masa tu memang amarah tahap yang tertinggi, emosi tak dapat dikawal. Tapi bila reda, Ummi menyesal amat sangat. Cepat-cepat minta maaf pada dia, sampai hari ni peristiwa tu memang melekat kat kepala. Tapi itulah pengalaman yang mengajar Ummi tentang kesabaran, malah teknik mengasuh anak-anak juga Ummi pertingkatkan melalui bacaan dan sumber-sumber lain. Bukan mudah nak menjaga ahli-ahli syurga ni, kesabaran memang akan sentiasa teruji.

Marilah kita sama-sama berdoa supaya Allah melindungi kita daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mendatangkan mudarat. 

No comments: