Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 14, 2012

AGE dan vaksin Rotavirus

Baru2 ni kita dikejutkan dengan berita penularan wabak AGE (acute gastroenteritis) di Perak yang serius kerana telah mengakibatkan 2 orang bayi meninggal dunia manakala 2,236 orang lagi telah mengalami simptom2nya.

Lalu, bayi yang terkena jangkitan ini akan mengalami demam dan cirit birit pada peringkat permulaan dan akan mengakibatkan mereka mengalami dehidrasi yang teruk. Wabak yang dibawa dek virus Rotavirus ini memang mudah berjangkit kerana ianya stabil dalam persekitaran kita. Hanya melalui sentuhan, air atau makanan seseorang bayi itu mudah mendapat jangkitan ini. Oleh itu, sebagai langkah berjaga2 kita haruslah meminum air yang telah dimasak, membasuh tangan selepas menggunakan tandas mahupun sebelum dan selepas melakukan aktiviti harian.

Dek kerana kepanasan isu ini, saya juga telah mencari info mengenai vaksin Rotavirus. Apa yang saya jumpa melalui carian itu juga sangat mengejutkan kerana vaksin ini telah difatwakan pada 31 Mac 2008 adalah TIDAK DIBENARKAN. Ini kerana penggunaan 2 jenis rotavirus iaitu porcine circovirus (PCV1 or PCV2) yang berasal daripada babi.


Malaysia bukanlah berada dalam keadaan darurat untuk mengharuskan penggunaan vaksin ini kecuali dalam kes2 tertentu yang mendesak akan penggunaannya. Saya berdoa semoga wabak AGE di Perak tidak akan menular ke mana2 tempat dan bayi2 yang terkena wabak ini cepat sembuh. Manakala bagi mereka yang telah mengambil vaksin ini untuk anak2 adalah diharapkan pada masa akan datang kita lebih berhati2 supaya kita tidak mengulangi kesilapan yang sama. Wallahhu'alam...

2 comments:

Ros said...

info yang baik dan berguna. terima kasih kongsikan.

ummiLIN said...

Sama2... :)