Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 17, 2015

Aidilfitri 1436H


Cerita raya sebetulnya dah basi kalau nak ditempek di celah mana sekalipun tapi siapa pula yang dapat menghalang kita daripada merasai keseronokkannya. Bermula bebeberapa hari sebelum hari raya, tentulah pelbagai persiapan telah dilakukan. Salah satunya yang menjadi kelaziman Ummi ialah berinai. Hmmmm, wangi baunya. Manis je jari tu merah kan, heheh.


Tahun ni kami beraya di Pahang bagi menggantikan tahun lepas yang mana Ummi dalam pantang masa tu. Husna kan lahir seminggu sebelum raya. Kami telah pun memilih warna peach sebagai tema.



Menjadi satu acara tetap bergambar ni, lepas je habis bersalam kecoh nak ambik gambar. Kalau lambat-lambat alamaknya tak sempat la kan sebab rumah dah kena serbu.


Walaupun Ummi tak dapat nak jamah lemang mak yang tersayang, tapi kemeriahan di sini tidak dapat Ummi nafikan. Hubungan erat sesama saudara dan jiran tetangga membuatkan rumah mak abah tidak putus dengan kunjungan. Abah adalah generasi pertama di sini, jadi rumahnya memang menjadi tumpuan.

Makanan juga agak berbeza dengan makanan tradisi keluarga Ummi sebab mak mertua akan memasak ayam kicap yang akan dimakan dengan ketupat. Pecal pun ada. Tahun ni banyak juga kami masak... ketupat, ayam kicap, sambal limpa, sambal suun dan tempe, sup tulang dan beberapa menu lain yang tak sempat pun Ummi nak rasa semuanya. Mula-mula kahwin dulu rasa pelik juga sebab banyak sangat menunya tapi dah jadi kebiasaan orang Jawa begitu.

Alhamdulillah, kami seronok beraya di sini dan anak-anak pun senyum tak lekang sebab sentiasa dimurahkan rezeki. Hehehe.... Yang paling penting bagi kami ialah mak abah bahagia!

No comments: