Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 26, 2015

Cerita pokok lagi


Anak pokok kurma ini tidaklah bersungguh pun Ummi semai, cuma saja nak cuba sebab pernah terbaca bijinya boleh disemai. Rupanya tumbuh sungguh pohon berharga ni. Alhamdulillah.

Tidak ada perancangan pun terhadap anak pokok ni sebab ruang tanah yang ada di tepi rumah macam tak mencukupi untuk menampung bila ianya membesar nanti. Pernah juga terfikir nak bagi pada mak je. kalau bernasib baik mungkin ianya boleh berbuah tapi kalau jantan nak buat apa kan. Nak simpan bunganya pun mana ada pokok lain yang mungkin betina kan.

Ianya masih duduk di dalam polibeg, disiram setiap hari. Tak mengapa, membesarlah kamu wahai pohon kurma. Ummi akan tetap menjaga kamu sehingga perancangan tu ada.


Ummi masih belum tahu ID pokok ni, juga pemberian mak. Agak lambat membesar tapi suka tengok kerimbunannya tu yang ala-ala bonsai.


Bunga putih ni memang senang tumbuh pokoknya. Ummi lupa namanya walau mak dah bagitau dulu. Koleksi warna lain masih belum ada, InsyaAllah jika ada kelapangan akan ditambah sedikit demi sedikit.

Haa... ni pokok terung yang Ummi tunjuk semalam, gambar ni diambil masa ianya belum dipindahkan ke laman tepi rumah. Daunnya elok je kan, tu putik bunga yang pertama kali keluar. Tanam dalam plastik beras je, hehehe...

Ok, sekian dulu cerita pokok-pokok Ummi ye...

No comments: