Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 25, 2015

Rindu pulak petang-petang ni...

Petang begini teringat pula pada pokok-pokok di rumah. Rindu pulak.

Ummi bukanlah pandai sangat bercucuk tanam ni tapi memang dilahirkan dalam keluarga petani dan penternak. Minat tu ada tapi masih belum punya waktu yang banyak untuk merealisasikan impian. Beberapa kekangan masih belum dapat diatasi dengan baik untuk memungkinkan ianya menjadi realiti. 


Pokok terung ni pemberian mak sewaktu kami balik ke kampung beberapa bulan sebelum Ramadhan 1436H. Alhamdulillah, ini buah yang ketiga, masih bersaiz kecil tapi lebih besar daripada yang pertama dan kedua. Ianya dah selamat pun ditumis bersama kangkung semasa makan malam semalam. Entah bila Encik suami memetiknya pun Ummi tak tau.

Tengok la tu, daunnya habis berlubang-lubang dimakan dek ulat. Masa dalam bekas di depan rumah dulu daunnya cantik je, bila dipindahkan ke tepi rumah jadi macam ni pulak. Ummi ada simpan resepi 'racun' untuk mencegah perosak tapi masih belum sempat nak di cuba.


Pokok bunga ni Ummi tak tau namanya tapi memang sangat senang dibiakkan, hanya tabur biji benihnya dan tunas akan mula keluar beberapa hari selepas tu. Warna bunganya merah jambu dan sangat galak berbunga, ianya juga diambil di rumah mak. Tak sabar nak tunggu besar.


Warna ungu pada daunnya tidaklah menarik minat sangat untuk dibuat koleksi hiasan di laman tapi Ummi cuba juga untuk membelanya. Sebenarnya tak sangka pokok ni ada bunga, kiranya ini pertama kali Ummi tengok. Jakun juga dibuatnya, hihihi. ID pokok ni pun sampai sekarang Ummi tak tahu, balik kampung nanti nak tanya mak. Tempatnya masih di dalam plastik kuning bekas tanah tu, tak tau nak selit di mana. Bekas kosong banyak di rumah tapi tanah takde, itulah penghalang besar Ummi untuk menyusun pokok-pokok yang ada. 

Kalau diikutkan Ummi nak tanam cantik-cantik dalam bekas dan atur dengan kemas. Tapi entah bila nak ke nursery untuk beli tanah, pasu dah intai kat Daiso beberapa minggu lepas. Hurrmmmm... banyak nak digodek dengan laman di rumah tapi masih tak terlaksana sepenuhnya.

Oh, rindunya pada kamu semua! Ianya bagai satu terapi bilamana Ummi dapat menyentuh dan menyiram walau untuk seketika. Psssttt... sekarang Ummi tengah gila bayang dengan Adenium!

No comments: