Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 2, 2008

Alahai Nawal...

Semalam tepat 5.30 petang aku trus cabut balik dari opis. Balik ni nak masak, nak bukak puasa la katakan...

Sampai kat umah babysitter Nawal, aku nampak puteri sulungku tengah pakai kasut nak jalan2 kat depan rumah. Bila nampak je kelibat aku, menjerit-jerit dia sambil menadah tangan tanda nak dukung. Pastu nenek citer anak ummi ni pagi tadi melalak.

"Pagi tadi dia melalak Lin, sekuat2nya. Tak penah camtu."
"Laaa, nape?"
"Agaknya dia marah kut sebab pagi tadi lepas Lin anta tu kan dia trus main kat luar. Bila Cik Ina bawak masuk ke dalam terus dia melalak."
"Ni kes nak main lagi la ni. Nape Nawal? Kan ummi dah pesan jangan 'noti2'. Dengar cakap nenek kan..."

Nawal tersengih2 dengar ummi dan nenek bercerita. Paham la tu orang bercerita pasal dia. Pagi tadi masa nak anta dia kat rumah nenek, dia tak nak dapat nenek. Dah diagah pun taknak. Cam biasa, aku umpan dia g kat buai.

"Baby, mana baby ni? Tak sampai lagi ye?"
"Haaaaa...?". Itu la bahasa Nawal kalu dia hairan atau bertanya.
"Haa, mana baby. G ikut nenek ambik Siti Fatimah."

Pastu nenek hulur tangan, trus Nawal nak dapat nenek. Hehehe, tu la taktik yang selalu aku guna kalu dia taknak dapat nenek pagi2.

"Haaa, tu la Lin. Dia nak adik ni."

Toink, toink, toink.... Kekekeke. Bape kali dah ni Cik Ina cakap. Daripada cerita dia pun Nawal sukakan budak2. Siti Fatimah, baby yang nenek jaga tu pun dia tak kacau. Nawal la yang tolong keluarkan pampers dan baju bila nenek nak mandikan Siti Fatimah. Sebelum tu siap cabutkan sarung tangan dan kaki baby. Aku ni risau kalu dia cepuk baby tu, tapi Cik Ina cakap Nawal tak penah buat camtu lagi. Lagipun nenek selalu tengokkan dyorang berdua tu. Nampak dia sayangkan baby, kata nenek.

Cuma nyerrrrr.... ayat 'dia nak adik ni..' betul2 buat aku senyum sendiri. Masuk kete aku trus citer kat abah. Sengih2 je abah... Alahai Nawal...

No comments: